Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 12.4.2026
USA:n ja Iranin neuvottelut. Ruotsinlaivat ja lentoliikenne. Työpaikkojen määrä. Sotilaslennokki Iitissä. Artemis II Kuulento.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
USA ja Iran
Avaa kuvien katselu
USA:n varapresidentti J.D. Vance kertoi medialle neuvotteluista. Kuva: Jacquelyn Martin / AFP
USA ja Iran neuvottelivat tällä viikolla rauhasta. Neuvottelut pidettiin Pakistanissa. Neuvotteluissa ei syntynyt sopimusta.
USA:n varapresidentti J.D. Vance sanoo, että Iran ei hyväksynyt USA:n vaatimuksia. USA vaati, että Iran ei saa kehittää ydinasetta.
Iran sanoo, että USA vaatii liikaa.
USA on uhannut Irania kovilla iskuilla, jos Iran ei avaa Hormuzinsalmea öljylaivoille.
Ruotsinlaivat ja lentoliikenne
Avaa kuvien katselu
Ruotsinlaivat säästävät polttoainetta, kun ne hidastavat vauhtia. Kuva: Mimmi Nietula / Yle
Hormuzinsalmen sulku on nostanut paljon öljyn hintaa, koska sulku on pysäyttänyt öljykuljetukset.
Suomessa laivayhtiöt Viking Line ja Tallink Silja kertoivat tällä viikolla, että ne hidastavat Tukholman-laivojen vauhtia, koska polttoaineen hinta on noussut paljon.
Vauhdin hidastaminen vähentää laivojen polttoaineen kulutusta. Samalla matka-aika Tukholmaan pitenee hieman.
Osa lentoyhtiöistä on alkanut vähentää lentoja, koska polttoaine on kallistunut ja polttoainevarastot vähenevät.
Asiantuntijat varoittavat, että pula lentopolttoaineesta voi vähentää kesän lomalentoja.
Avoimet työpaikat
Avaa kuvien katselu
Työpaikat lisääntyivät monilla aloilla. Kuva: Saara Paasikivi / Yle
Tällä viikolla saatiin hyvä uutinen työpaikkojen määrästä. Avoimien työpaikkojen määrä on kasvanut.
Edellisestä kasvusta on kulunut yli 3 vuotta.
Työnhakupalvelu Duunitori kertoo, että maaliskuussa työpaikkoja oli auki yli 30 000.
Eniten työpaikkoja avattiin asennuksen, huollon ja teollisuuden aloilla.
Avoimet työpaikat vähenivät palvelualoilla, esimerkiksi ravintoloissa ja matkailussa.
Sotilaslennokit
Avaa kuvien katselu
Iitti on Lahden ja Kouvolan välissä. Kuva: Saara Paasikivi / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap
Suomesta löydettiin lauantaina taas sotilaslennokki. Se oli pudonnut metsään Päijät-Hämeessä Iitissä.
Lennokissa oli mukana taistelukärki, jossa on räjähde.
Taistelukärki oli irronnut lennokista, mutta se ei ollut räjähtänyt. Suomen viranomaiset räjäyttivät taistelukärjen turvallisesti.
Poliisi sanoo, että Iitin sotilaslennokki on saman kaltainen kuin lennokit, joita löydettiin Kouvolasta noin 2 viikko sitten.
Myös Iitin lennokki on ehkä Ukrainan lennokki.
Artemis II Kuulento
Avaa kuvien katselu
Orion kapseli laskeutui mereen. Lento onnistui hyvin. Kuva: Bill Ingalls / Nasa / AFP
USA:n Artemis II Kuulento palasi Maahan viikonloppuna.
Neljä astronauttia laskeutui Orion-kapselissa mereen Kalifornian edustalla.
Lento oli vaativa, mutta se onnistui hyvin.
Artemis II teki historiaa. Se lensi Kuun ympäri ja vei ihmiset kauemmas Maasta kuin koskaan ennen.
Artemis II kävi yli 400 000 kilometrin päässä Maasta.
Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!