Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 10.4.2026

Droonien torjunta. Ukrainaan pääsiäistulitauko. Pölyttäjät. Lauantain sää.

Droonien torjunta

Aluksi aiheena ovat droonit.

Suomi hakee EU:lta lisää rahaa droonien torjuntaan.

Suomi haluaa lisää rahaa 35 miljoonaa euroa. Rajavartiolaitos haluaa havaita ja torjua drooneja paremmin kuin nyt.

Suomeen tuli maaliskuussa 3 droonia, joilla Ukraina hyökkäsi Venäjälle.

Suomi hakee EU:lta lisää rahaa droonien torjuntaan.

Suomen suurin vientisatama eli Haminan-Kotkan satama on lisännyt valvontaa droonien takia. Satama muistuttaa yrityksiä ja työntekijöitä turvallisuusohjeesta.

Ukrainaan pääsiäistulitauko

Sitten uutinen Ukrainan sotatilanteesta.

Ukraina ja Venäjä ovat ilmoittaneet tulitauosta viikonloppuna.

Suuri osa maailman ortodokseista viettää pääsiäistä tänä viikonloppuna.

Tulitauon on määrä alkaa huomenna iltapäivällä. Se kestää vähän yli 30 tuntia.

Ukraina ja Venäjä ovat ilmoittaneet tulitauosta viikonloppuna.

Maat sopivat pääsiäisen tulitauosta myös vuosi sitten. Se ei kuitenkaan pysäyttänyt taisteluita pyhien ajaksi.

Pölyttäjät

Lopuksi aiheena ovat hyönteiset.

Suomessa on vähemmän pölyttäjä-hyönteisiä kuin ennen.

Joka 5. tärkeä pölyttäjälaji on uhanalainen. Esimerkiksi perhosia ja mesipistiäisiä on paljon vähemmän kuin ennen.

Pölyttäjät ovat tärkeitä hyönteisiä, jotka kuljettavat siitepölyä. Pölyttäjiä tarvitaan, jotta marjat, hedelmät ja siemenet voivat kasvaa.

Suomessa on vähemmän pölyttäjä-hyönteisiä kuin ennen.

Ihminen voi auttaa pölyttäjää. Pihaan, puutarhaan tai parvekkeelle voi istuttaa kasveja, jotka sopivat pölyttäjälle.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna sää on aurinkoinen.

Etelässä on vähän yli 10 astetta lämmintä. Pohjoisessa on alle 10 astetta.

Tuuli on heikkoa tai kohtalaista.