Selkouutiset | torstai 9.4.2026
Eläkkeiden leikkaaminen. Puoluekannatus. VIntage-muoti. Suomen kielen päivä. Sää.
Talous ja eläkeleikkaukset
Aluksi Suomen taloudesta ja eläkkeistä.
Valtiovarainministeriö sanoo, että ensi vaalikaudella pitää säästää 8 - 11 miljardia euroa.
Yle kysyi 8 taloustieteilijältä, mistä rahat otetaan. 7 sanoi, että myös eläkkeistä voi leikata.
Perustelu on se, että näin ei tarvitse enää leikata esimerkiksi sosiaaliturvasta.
Taloustieteen professori Roope Uusitalo sanoo, että mitään suurta menoerää ei pidä jättää pois.
Eläkkeet ovat suuri osa julkista taloutta. Ensi vaalikaudella pitää säästää 8 - 11 miljardia euroa.
Taloustieteilijät sanovat, että eläkkeiden indeksi voidaan jäädyttää eli perua korotukset. Indeksi seuraa hintoja ja palkkoja ja laskee eläkkeet sen mukaan.
Ylen puoluekannatusmittaus
Oppositiopuolue keskusta on ohittanut perussuomalaiset Ylen kannatusmittauksessa. Keskusta oli sijalla 3, ja sen kannatus oli 14,5 prosenttia.
Hallituspuolue perussuomalaisia kannatti 13,5 prosenttia.
Opposition SDP jatkaa kärjessä, kannatus on noin 24 prosenttia. Toisena on hallituspuolue kokoomus, jota kannatti yli 17 prosenttia.
Opposition vasemmistoliitto nosti kannatusta noin 11 prosenttiin.
Hallituspuolueiden yhteenlaskettu kannatus oli nyt matalin tällä vaalikaudella.
VIntage-vaattet
Nyt muotivaatteista.
Kirpputoriyrittäjät tuovat nyt vintage-muotia Suomeen Keski-Euroopasta. Suomessa ei ole tarpeeksi myytävää.
Vintage tarkoittaa menneiden vuosikymmenten vaatteita ja esineitä.
Tekstiilialan vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy sanoo, että käytettyjen vaatteiden tuonti on järkevää. Silloin vaate pysyy kierrossa.
Suomen kielen päivä
Tänään on suomen kielen päivä ja Mikael Agricolan päivä.
Agricola loi suomen kirjakielen. Hän kirjoitti ABCkirian, joka oli ensimmäinen suomenkielinen kirja.
Agricola myös käänsi oman ajan suomeksi Raamatun Uuden testamentin vuonna 1548.
__
Katso tästä, miltä Agricolan suomen kieli näytti 1500-luvulla:
Avaa kuvien katselu
Kuva: CC PD