Selkouutiset | keskiviikko 8.4.2026
USA ja Iran tulitaukoon. Etäopetus. Romanipäivä. Torstain sää.
USA ja Iran tulitaukoon
Ensin uutinen Lähi-idän tilanteesta.
USA ja Iran ovat sopineet tulitauosta. Tulitauko kestää kaksi viikkoa.
USA:n ehto on, että Iran avaa tärkeän Hormuzinsalmen. Iran on suostunut ehtoon. Hormuzinsalmen läpi kulkee normaalisti paljon öljytankkereita.
USA ja Iran aikovat nyt neuvotella sopimuksen, jolla sota päättyy. Neuvottelut alkavat perjantaina Pakistanissa.
USA ja Iran ovat sopineet kahden viikon tulitauosta. USA sanoo, että myös Israel on suostunut tulitaukoon.
Ilmaiskut ovat kuitenkin jatkuneet Lähi-idässä myös tulitaukoilmoituksen jälkeen.
Etäopetus
Sitten aiheena on etäopetus.
Etäopetus on edelleen harvinaista peruskoulussa. Tämä selviää uudesta raportista.
Etäyhteyttä käytetään esimerkiksi pienten uskontojen ja vieraiden kielten opetuksessa.
Raportti kertoo, että etäopetus voi vähentää pitkiä koulumatkoja ja oppilaiden rasitusta.
Etäopetuksen avulla voidaan myös tarjota enemmän erilaisia oppiaineita. Siitä on hyötyä pienissä kouluissa.
Etäopetus on edelleen harvinaista peruskoulussa.
Opettajat ja rehtorit sanovat, että etäopetus ei ole halvempaa kuin tavallinen opetus. Rahaa tarvitaan esimerkiksi tietokoneisiin ja ohjelmistoihin.
Romanipäivä
Lopuksi uutinen juhlapäivästä.
Tänään vietetään kansainvälistä romanipäivää.
Romanipäivänä juhlitaan romanikulttuuria. Samalla pohditaan romaniväestön asemaa.
Päivän aikana järjestetään esimerkiksi konsertteja ja näyttelyitä.
Tänään vietetään kansainvälistä romanipäivää. Suomessa voi liputtaa päivän kunniaksi.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Torstaina sää on aurinkoinen ja poutainen koko maassa.
Lämpötila on +4 ja +9 asteen välillä.
Lapissa on paikoin viileämpää.