Selkouutiset | tiistai 7.4.2026
Työ ja tekoäly. Kuulento. Pandat. Keskiviikon sää.
Työ ja tekoäly
Aluksi aiheena on työ ja tekoäly.
Vain pieni osa suomalaisista pelkää tekoälyä työelämässä.
Näin kertoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla.
Etla kysyi mielipidettä niiltä, jotka jo nyt käyttävät tekoälyä työssä.
Vain 8 prosenttia vastaajista pelkäsi, että tekoäly voi korvata oman työn.
Pelkääjien määrä ei ole kasvanut 5 vuodessa, vaikka samaan aikaan tekoälyn käyttö on lisääntynyt paljon.
Suomalaiset eivät pelkää tekoälyä työelämässä.
Sen sijaan moni tekoälyn käyttäjä sanoo, että työ on tärkeää ja innostavaa.
Kuulento
Sitten aiheena on avaruuslento.
Astronautit ovat kiertäneet kuun ympäri.
Artemis 2 -kuulento lähti matkaan viime viikolla USA:sta. Lennolla on 4 astronauttia eli avaruuslentäjää.
Astronauttien yhteys Maahan katkesi 40 minuutin ajaksi, kun alus oli kuun takana.
Samalla syntyi uusi ennätys. Ihminen ei ole aiemmin käynyt näin kaukana maapallosta. Aluksen ja Maan välimatka oli yli 400 000 kilometriä.
Astronautit ovat kiertäneet kuun ympäri.
Alusta odotetaan takaisin Maahan perjantaina.
Pandat
Lopuksi aiheena ovat suomalaisille tutut pandat.
Pandakarhut Lumi ja Pyry ovat löytäneet uuden kodin Kiinasta.
Suomalaiset tutustuivat pandoihin Ähtärin eläintarhassa. Pandat kuitenkin palautettiin Kiinaan yli vuosi sitten.
Nyt Lumi ja Pyry asuvat uudessa pandakeskuksessa Sichuanissa. Ne ovat saaneet uudet kiinalaiset nimet.
Pandojen aitaus on samanlainen kuin elinympäristö luonnossa.
Pandakarhut Lumi ja Pyry ovat löytäneet uuden kodin Kiinasta.
Uudessa tutkimuskeskuksessa on yhteensä 20 jättiläispandaa. Tutkijat toivovat, että pandoja syntyy lisää lähivuosina.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Sää muuttuu aurinkoiseksi koko maassa.
Etelässä on tuulista.
Lämpötila on 4 ja 9 asteen välillä. Pohjoisessa on kylmempää.