Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 5.4.2026

Droonit. Onnettomuus päiväkodissa. Artemis 2. Pääsiäinen.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Droonit

Ihmisiä poliisiauton luona hiekkatiellä pellon vieressä.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Sasu Järnstedt / Lehtikuva

Tällä viikolla iso uutinen oli, kun Suomeen putosi drooneja. Viime sunnuntaina Kaakkois-Suomeen putosi 2 droonia. Kolmas drooni löydettiin tiistaina Parikkalasta. Droonit eivät aiheuttaneet tuhoja.

Droonit olivat ukrainalaisia, ja ne putosivat Suomeen vahingossa. Drooneihin tuli ehkä joku vika. Ukraina on tehnyt drooneilla iskuja Venäjälle. Drooneja on aikaisemmin pudonnut vahingossa esimerkiksi Viroon ja Latviaan.

Drooni on lentolaite, jossa ei ole mukana ihmistä.

Onnettomuus päiväkodissa

Kelokuusen päiväkoti Vantaalla.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

Seuraava uutinen on onnettomuudesta, joka sattui lasten päiväkodissa.

Vantaalla sattui noin viikko sitten paha onnettomuus päiväkodissa. 2-vuotias lapsi loukkaantui onnettomuudessa, ja hän kuoli torstaina. Lapsi jäi sängyn ja seinän väliin, kun päiväkodin työntekijä nosti sängyn vahingossa ylös.

Vantaan kaupunki kertoo, että päiväkotien turvallisuutta parannetaan. Tulevaisuudessa huoneessa ei saa olla lapsia, kun sänkyjä nostetaan ylös.

Poliisi tutkii Vantaan onnettomuutta.

Artemis 2

Orion-avaruuskapseli avaruudessa taustallaan kuu.

Avaa kuvien katselu

Kuva: NASA / AFP

Nyt uutinen avaruusmatkailusta.

USA laukaisi tällä viikolla raketin kohti kuuta. Lennon nimi on Artemis 2. Kuulennolla on mukana 4 ihmistä. Raketin tarkoitus on kiertää kuuta, mutta ihmiset eivät laskeudu kuun pinnalle. Lento kestää noin 10 päivää.

Viimeksi ihminen kävi kuun lähellä yli 50 vuotta sitten. USA aikoo lähettää ihmisen kuun pinnalle jo muutaman vuoden sisällä.

Pääsiäinen

Väki kerääntyi Vatikaanin Pietarinaukiolle kuuntelemaan paavia.

Avaa kuvien katselu

Kuva: RICCARDO ANTIMIANI / EPA

Tänä viikonloppuna on vietetty pääsiäistä.

Katolisen kirkon johtaja paavi Leo piti tänään pääsiäissunnuntaina messun Vatikaanissa. Paavi antoi myös perinteisen siunauksen kaupungille ja maailmalle. Pietarinkirkon aukiolla oli kymmeniä tuhansia ihmisiä kuuntelemassa paavia.

Paavi Leo sanoi, että sodat pitää lopettaa. Paavi pyysi ihmisiä uskomaan parempaan maailmaan.

Pääsiäisyönä paavi piti messun Pyhän Pietarin kirkossa Vatikaanissa. Perjantaina Paavi Leo osallistui Via Crucis eli Ristin tie -kulkueeseen Roomassa.

Paavi Leo johti pääsiäisen juhlatilaisuuksia nyt 1. kerran. Hänet valittiin paaviksi viime toukokuussa.