Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 4.4.2026
Drooneja on pudonnut Suomeen
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Tämän viikon aiheena ovat droonit. Suomeen on tällä viikolla päätynyt 3 droonia.
Ukraina käy puolustussotaa Venäjää vastaan ja käyttää paljon taisteludrooneja. Niitä on käytetty myös lähellä Suomen rajaa. Sotilaallista uhkaa Suomelle ei kuitenkaan ole.
Nyt kerromme aiheesta lisää.
Suomeen on pudonnut 3 ukrainalaisdroonia
Avaa kuvien katselu
Kartalle on merkitty löydettyjen droonien sijainnit Kakkois-Suomessa. Kuva: Laura Merikalla / Yle, Mapcreator, Openstreetmap
Drooni on lennokki, jossa ei ole lentäjää. Drooni liikkuu kauko-ohjauksella tai automaattiohjauksella. Taisteludroonissa on räjähde.
Viime sunnuntaina Kaakkois-Suomeen putosi 2 droonia. Toinen putosi Kouvolassa talon pihaan, toinen Luumäellä metsään. Kolmas löydettiin tiistaina Parikkalasta.
Droonit eivät aiheuttaneet vahinkoja.
Droonit olivat ukrainalaisia. Nyt on ensimmäinen kerta, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan näkyy myös Suomessa.
Suomen viranomaiset räjäyttivät turvallisesti 2 droonia. Yksi drooni hajosi, kun se putosi.
Suomi ei ampunut drooneja alas
Avaa kuvien katselu
Kouvolaan pudonnut tunnistettiin. Se oli AN-196-mallinen.
Suomen sotilashävittäjät eivät ampuneet drooneja alas. Ampuminen voi olla vaarallista ihmisille ja rakennuksille.
Nyt viranomaiset päättivät, että oli turvallisempaa antaa droonien pudota maahan.
Ukraina on pyytänyt anteeksi droonien putoamista Suomeen.
Ukraina on tehnyt drooneilla iskuja Venäjän öljysatamiin Suomenlahdella. Venäjä saa öljystä paljon rahaa sotaan.
Viime viikolla drooneja päätyi myös Viroon, Latviaan ja Liettuaan.
Avaa kuvien katselu
Ukrainan drooneja on päätynyt myös Baltian maihin ja Suomeen. Venäjällä on öljysatamia Suomenlahdella. Kuva: Risto Laine / Yle, Mapcreator, Openstreetmap
Droonivaroitukset
Avaa kuvien katselu
Kaikkien ukrainalaisten puhelimissa on sovellus, joka varoittaa drooneista. Kuva: Pekka Sipilä / Yle, Sketchfab
Pääministeri Petteri Orpo piti tiistaina tiedotustilaisuuden. Orpo sanoi, että Suomen droonipuolustusta parannetaan jatkuvasti.
Pääministeri myönsi, että viestintää ei ollut tarpeeksi kansalaisille eikä viranomaisten välillä.
Suomi suunnittelee nyt matkapuhelimiin sovellusta, joka antaa hälytyksen ilmavaarasta. Esimerkiksi Ukrainassa kännyköissä on sovellus, joka varoittaa drooneista.
Puolustusvoimat kertoo, että Suomen ilmatilaa valvotaan tehostetusti.
Kertaus
Kerrataan vielä.
Suomeen on päätynyt viikon aikana ainakin 3 droonia.
Ukraina käy puolustussotaa Venäjää vastaan ja käyttää paljon drooneja. Niitä on päätynyt esimerkiksi Suomeen ja Baltian maihin.
Droonit eivät ole aiheuttaneet vahinkoa Suomessa.
Tässä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Kuulemiin!