Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 2.4.2026

Droonihavainnot. Opiskelijat. Pääsiäisliikenne. Albiinokenguru. Sää

Ulkomaalaisia opiskelijoita huijattu

Ensin uutinen ulkomaalaisten opiskelijoiden houkuttelemisesta Suomeen.

Moni ulkomaalainen opiskelija on pettynyt, koska heille on valehdeltu.

Intialaiset opiskelijat kertovat Ylelle, että ammattikorkeakoulu Arcadasta luvattiin koulutusta, stipendejä ja työtä Suomessa.

Opiskelijat muuttivat Suomeen ja maksoivat kalliita koulutusmaksuja Arcadalle.

Opiskelijat kuitenkin pettyivät, koska heille valehdeltiin. He eivät saaneet töitä tai stipendejä.

Esimerkiksi Teena Abraham myi kotitalon Intiassa, jotta hän voi maksaa opiskelun Arcadassa.

Abraham ei saanut töitä, ja hän joutui palaamaan Intiaan. Hänellä on nyt paljon velkaa.

Arcadan rehtori myöntää, että koulu teki virheitä. Hän pyytää anteeksi opiskelijoilta.

Poliisi etsi taas droonia

Sitten uutinen droonihavainnoista.

Poliisi tarkisti tänään uutta drooni- eli lennokkihavaintoa Parikkalassa.

Droonia ei kuitenkaan ollut. Poliisi aloitti etsinnät, koska alueella oli nähty paljon mustaa savua.

Kyse ei ollut kuitenkaan pudonneesta droonista. Savua tuli, koska joku poltti roskia.

Suomeen on pudonnut kolme sotilasdroonia. Kaksi droonia löytyi sunnuntaina. Ne putosivat Luumäelle ja Kouvolaan.

Yksi sotilasdrooni löytyi tiistaina Parikkalasta.

Pääsiäisenä voi olla ruuhkaa

Sitten uutinen liikenteestä.

Autoteillä voi olla tänään ruuhkaa, kun ihmiset matkustavat viettämään pääsiäistä.

Pääsiäisen liikenne on vilkasta ainakin kello 19 saakka. Autojonoja voi olla etenkin Etelä-Suomessa.

Myös huomenna liikenne on vilkasta kello 9–14.

Myös maanantaina voi olla ruuhkaa, kun ihmiset palaavat kotiin pääsiäisen vietosta.

Harvinainen albiinokenguru syntyi Suomessa

Lopuksi vielä harvinainen eläinuutinen Pirkanmaalta.

Suomalaiselle maatilalle on syntynyt albiinokenguru.

Poikanen on valkoinen ja sillä on punaiset silmät.

Se on hyvin harvinainen. Myös kengurun emo on albiino.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina etelässä ja idässä on pilvistä.

Alueella voi tulla heikkoa tihkusadetta.

Lännessä ja pohjoisessa on poutaista ja pääosin aurinkoista.

Lämpötila on +3…+8 astetta.