Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 1.4.2026

Sotilaslennokit. Lennokkivaroitukset. Eläkeläiset. Sääennuste.

Sotilaslennokit

Aluksi uutinen sotilaslennokeista.

Suomesta on löytynyt kolmas sotilaslennokki.

Se on pudonnut järven jäälle Parikkalassa Kaakkois-Suomessa.

Sunnuntaina Suomeen putosi kaksi sotilaslennokkia. Ne löydettiin nopeasti.

Suomesta on löytynyt kolmas sotilaslennokki.

Arvio on, että myös se on Ukrainan sotilaslennokki.

Kolmas lennokki huomattiin tiistaina. Sen huomasi rajavartiolaitos.

Viranomaiset räjäyttivät lennokin tänään keskiviikkona turvallisesti.

Lennokkivaroitukset

Nyt uutinen lennokkivaroituksista.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että ihmisiä pitää tiedottaa lennokkien uhkatilanteista.

Orpo puhui asiasta Ylen haastattelussa.

Hän sanoi, että sunnuntaina lennokeista ei varoitettu ihmisiä, koska vaara oli pieni. Vaaran arvioivat viranomaiset.

Suomalaiset näkivät taivaalla Hornet-hävittäjiä, mutta he eivät tienneet syytä.

Orpo sanoo, että tiedottamista pitää parantaa.

”Ihmiset on huolissaan. Jos Hornetit on ilmassa ja jotain tapahtuu niin minusta enempi tiedottaminen on parempi kuin vähempi tiedottamista.”

Orpo sanoo, että viranomaisten toiminta sunnuntaina tarkistetaan.

Eläkeläiset

Lopuksi uutinen eläkeläisistä.

Suomessa on jo melkein 80 kuntaa, joissa puolet asukkaista on eläkeläisiä.

Ilomantsissa 60 prosenttia ihmisistä on eläkeläisiä. Prosenttiosuus on suurin Suomessa.

Asukkaat kertovat, että tilanne näkyy kunnassa. Nuoret muuttavat pois.

Myös Hyrynsalmella ja Rääkkylässä eläkeläisten osuus on iso.

Suomessa on jo melkein 80 kuntaa, joissa puolet asukkaista on eläkeläisiä.

Eläketurvakeskuksen matemaatikko Kaarlo Reipas kertoo, että Suomen aikuisista noin 30 prosenttia on eläkeläisiä.

Eläkeläisten osuus kasvaa kuitenkin hitaammin kuin ennen.

Syy on eläkeiän nousu ja muutokset eläkkeiden kertymisessä.

Keskimääräinen eläke oli viime vuonna vajaa 2 200 euroa.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina lännessä sataa välillä.

Sää on pilvinen.

Lapissa paistaa kuitenkin aurinko.

Siellä tuuli on voimakasta.

Lämpötila on enimmäkseen +1 ja +7 asteen välillä.