Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 31.3.2026

Sotilasdroonit. Nuorten työttömyys. Öylätit. Sääennuste.

Sotilasdroonit

Aluksi uutinen drooneista.

Suomessa keskustellaan Ukrainan sotilaslennokeista eli drooneista.

Suomeen putosi sunnuntaina kaksi Ukrainan sotilasdroonia.

Putoamispaikat eristettiin.

Armeija räjäytti toisen droonin, koska siinä oli ehkä räjähde.

Toinen drooni hajosi, kun se putosi.

Suomessa keskustellaan Ukrainan sotilasdrooneista.

Ulkoministeri Elina Valtonen sanoo, että syy drooneihin on Venäjä, koska se on hyökännyt Ukrainaan.

Suomi ei kiellä Ukrainaa lähettämästä drooneja Venäjää kohti.

Ukraina on pyytänyt anteeksi, että sen drooneja putosi Suomeen.

Nuorten naisten työttömyys

Nyt uutinen nuorten naisten työttömyydestä.

Nuorten naisten työttömyys kasvaa.

Se kasvoi viime vuonna enemmän kuin muiden ikäryhmien työttömyys.

Vantaalainen Taru Kyllönen on etsinyt töitä jo joulukuusta lähtien.

Nuorten naisten työttömyys on nyt suurempaa kuin nuorten miesten työttömyys.

Esimerkiksi sosiaali- ja terveysala työllistää paljon naisia, mutta alalta on vähennetty paljon työpaikkoja.

Kun työllisyystilanne on huono, nuoret kärsivät ensimmäisinä.

Taru Kyllönen sanoo, että työn löytäminen tuntuu vaikealta.

”Pikkuhiljaa alkaa tuntua että jaksaako tässä hakea niitä työpaikkoja kun kaikista vastataan suoraan, että ”emme nyt valinneet sinua”.

Kyllönen jatkaa kuitenkin työn hakemista.

Ehtoollisleivät eli öylätit

Lopuksi asiaa ehtoollisleivistä.

Tämä on Diakonissalaitoksen leipomo Helsingin Kalliossa.

Täällä on tehty ehtoollisleipiä eli öylättejä jo 100 vuotta.

Leipomossa valmistetaan joka vuosi noin 800 000 öylättiä.

Leivät tehdään käsityönä vehnäjauhoista ja vedestä.

Tärkein asia on ulkonäkö ja kaunis krusifiksikuvio leivän päällä.

Leipuri Pia Greus kertoo, että öylätit eivät maistu miltään.

”Ne ei juurikaan maistu miltään, mutta sehän meillä ei ookaan tärkeintä.”

Diakonissalaitoksen leipomossa on tehty ehtoollisleipiä jo 100 vuotta.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona pohjoisessa ja idässä sataa. Tuulenpuuskat voivat olla kovia.

Etelässä ja Keski-Suomessa on aurinkoista.

Lämpötila on sateisilla alueilla vähän nollan yläpuolella.

Aurinkoisilla alueilla lämpötila on noin 10 astetta.