Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 30.3.2026

Droonit. Hyväntekeväisyys. Saamelainen nykytaide. Sää.

Droonit

Aluksi uutinen drooneista eli lennokeista.

Poliisi tutkii droonien putoamista Kaakkois-Suomeen.

Suomeen putosi eilen 2 droonia, toinen Kouvolaan ja toinen Luumäelle.

Kukaan ei loukkaantunut, kun lennokit putosivat.

Ainakin toinen lennokeista on ukrainalainen.

Suomen viranomaiset uskovat, että droonit tulivat Suomen alueelle vahingossa, kun Ukraina iski Venäjän puolelle.

Puolustusvoimien entinen tutkimusjohtaja Jyri Kosola arvioi, että toinen drooneista myös räjähti, sillä Luumäellä kuultiin kova pamaus.

Hyväntekeväisyys

Sitten kerromme hyväntekeväisyydestä.

Suomessa lahjoitetaan rahaa hyväntekeväisyyteen harvemmin kuin muissa Pohjoismaissa.

Uusi tutkimus kertoo, että noin puolet suomalaisista lahjoittaa rahaa joskus tai säännöllisesti.

Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa lahjoituksia tekee 70 prosenttia kansasta.

Suomalaiset lahjoittavat eniten rahaa kotimaan avustuskohteisiin.

Saamelainen nykytaide

Sitten kulttuuria.

Nykytaiteen museossa Kiasmassa on avautunut harvinainen näyttely. Esillä on saamelaista nykytaidetta.

Mukana on teoksia 20 saamelaistaitelijalta Suomesta, Ruotsista ja Norjasta.

Entiset ainoat -näyttely kertoo alkuperäiskansan menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

Outi Pieskin installaatiot pohjaavat saamelaiseen käsityöperinteeseen.

Lada Suomenrinteen valokuvateos on kunnianosoitus saamelaisaktivisteille.

Siri Baggermanin teoksessa saamelaismies lennättää droonia.

Näyttelyn kuraattori Petra Laiti sanoo, että saamelainen nykytaide on vireää ja elinvoimaista. Tekijöistä ja laadusta ei ole pulaa.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna maan itäosassa sataa vettä, räntää tai lunta.

Räntää voi sataa vähän myös Pohjois-Pohjanmaalla.

Lännessä voi paistaa aurinko.

Lämpötila on huomenna 1 ja 10 asteen välillä.