Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 29.3.2026

Ukrainan droonit. Bensiinin hinta. Päivi Räsäsen tuomio. Kelan tekoälyvalvonta.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Ukrainan droonit

Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet lentää sinistä taivasta vasten jättäen peräänsä kaksi vanaa.

Avaa kuvien katselu

Suomi on lisännyt ilmavalvontaa Ukrainan droonien takia. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Ukrainan sodassa tapahtui tällä viikolla uusi käänne.

Ukraina pystyy nyt iskemään sadoilla drooneilla syvälle Venäjälle. Ukraina on iskenut esimerkiksi Pietarin ja Viipurin satamiin. Ukrainan tarkoitus on vaikeuttaa Venäjän öljykuljetuksia ja taloutta.

On uusi tilanne, että Ukrainan drooneja lentää nyt myös lähellä Suomea.

Sunnuntaina Kaakkoi-Suomeen Kouvolaan putosi kaksi droonia. Viranomaiset kertoivat iltapäivällä, että ainakin toinen niistä on ukrainalainen drooni.

Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että on vakava asia, kun Ukrainan drooneja harhautuu Suomeen.

Bensiinin hinta

Sari Multala istuu tv-studiossa.

Avaa kuvien katselu

Yle haastatteli ympäristöministeri Sari Multalaa launtaina Ykkösaamu -ohjelmassa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliitikot ovat keskustelleet tällä viikolla polttoaineiden eli bensiinin ja dieselin hinnasta.

Hinnat ovat nousseet Iranin sodan takia.

Oppositio vaatii, että hallituksen pitää laskea polttoaineiden hintoja.

Hallitus muistuttaa, että veroja on jo laskettu tänä vuonna, ja että hintojen nousu johtuu Lähi-idän tilanteesta.

Ympäristöministeri Sari Multala sanoi lauantaina, että verotuksessa voidaan ehkä lisätä työmatkavähennystä. Se auttaa ihmisiä, joiden pitää ajaa autolla töihin.

Ministeri Multala sanoi myös, että hallitus ei yritä muuttaa bensiinin hintaa säännöillä.

Hallitus etsii muita keinoja auttaa suomalaisia.

Päivi Räsäsen tuomio

Päivi Räsänen puheenvuorossa eduskunna täysistunnossa.

Avaa kuvien katselu

Kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsänen sai tuomion kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Korkein oikeus antoi tällä viikolla tuomion Kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsäselle. Tuomion syy on kirjoitus, jossa Räsänen arvosteli homoseksuaalien suhteita.

Korkein oikeus tuomitsi Räsäsen sakkoihin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Oikeus sanoo, että Räsäsen kirjoitus solvaa homoseksuaaleja ryhmänä.

Räsänen on pettynyt tuomioon. Räsänen sanoo, että hän puolustaa uskonnonvapautta ja sananvapautta.

Räsäsen tuomio on saanut myös kansainvälistä huomiota. Esimerkiksi USA:n suurlähetystö ja USA:lainen Washington Post -lehti ovat puolustaneet Räsästä.

Kelan tekoälyvalvonta

Kelan logo asiakasvuoronumerolaitteessa.

Avaa kuvien katselu

Viime vuonna Kela löysi sosiaaliturvan väärinkäytöksiä noin 7 miljoonaa euroa. Kuva: Johanna Erjonsalo / Yle

Lopuksi asiaa Kelasta.

Kela on lopettanut kokeilun, jossa tekoäly etsi väärinkäytöksiä sosiaaliturvassa.

Tekoäly ilmoitti epäilyttävistä tapauksista Kelan työntekijöille.

Kela lopetti kokeilun, koska lait ovat epäselviä.

Myös Ruotsissa lopetettiin samanlainen kokeilu, koska tekoäly kohdisti tarkastuksia ihmisiin epäreiluin perustein. Tällaisia olivat esimerkiksi sukupuoli tai etninen tausta.

Kela käyttää nyt muita työkaluja huijausten tunnistamiseen.

Viime vuonna Kela tunnisti sosiaaliturvan väärinkäytöksiä noin 7 miljoonaa euroa.

Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!