Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 27.3.2026

Kananmunapula. Päivi Räsäsen tuomio. Yo-kirjoitukset. Vedenkorkeus. Sää.

Kananmunapula

Ensin uutinen kananmunista.

Suomessa on nyt pulaa kananmunista.

Tuottajajärjestö MTK sanoo, että kananmunapulan syy on viennin kasvaminen.

Vienti on kasvanut, koska suomalaisista kananmunista maksetaan ulkomailla parempi hinta kuin kotimaassa, MTK sanoo.

Kauppojen mielestä munapula taas johtuu siitä, että suomalaiset ostavat kananmunia enemmän kuin ennen.

Kaupoissa on ollut viime aikoina pulaa kananmunista.

Väliaikaista pulaa voi aiheuttaa myös se, että monilla maatiloilla on menossa kananvaihto.

Kun vanhojen kanojen muninta heikkenee, niiden tilalle vaihdetaan uudet linnut.

Päivi Räsäsen tuomio

Sitten aiheena tuomio, jonka korkein oikeus on antanut.

Kansanedustaja Päivi Räsänen on tuomittu kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Räsänen kirjoitti vuonna 2004 homoseksuaaleista.

Korkein oikeus katsoi, että kirjoituksessa Räsänen solvasi homoseksuaaleja ryhmänä.

Räsänen sai sakkotuomion kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Päivi Räsänen on kristillisdemokraattien kansanedustaja.

Yo-kirjoitukset

Nyt uutinen yo-kokeista.

Kevään ylioppilaskirjoitukset ovat päättyneet.

Tänään kirjoitettiin kevään viimeinen koe, joka oli saamen äidinkieli ja kirjallisuus.

Yo-kokeiden tulokset selviävät toukokuun puolivälissä.

Vedenkorkeus

Lopuksi puhumme vedestä.

Vesistöjen ja pohjavesien pinta on nyt matalalla.

Vettä on tavallista vähemmän, koska viime syksy oli kuiva ja talvella lumipeite jäi ohueksi. Vain Lapissa oli paljon lunta.

Tältä näyttää esimerkiksi Kyläniemen saaressa Saimaalla. Tälle mökkilaiturille ei ehkä pääse veneellä tänä kesänä.

Vedenkorkeus voi kuitenkin kääntyä nousuun, jos keväällä sataa paljon.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna sää on aurinkoista idässä.

Lämpötila on noin kymmenen astetta.

Pohjoisessa sataa vähän lunta ja on kylmempää.