Selkouutiset | torstai 26.3.2026
Ukraina. Asunnot. Ambulanssien kamerat. Sää.
Ukraina
Ensin uutinen Ukrainan sodasta.
Ukraina on tehnyt iskuja Venäjälle lähellä Suomen rajaa. Keskiviikkona Ukraina teki iskun Laukaansuun satamaan Venäjällä. Ukraina iski satamaan lennokeilla. Ust-Lugan eli Laukaansuun satama on Suomenlahden rannalla.
Ukraina sanoo, että se iski myös venäläiseen jäänmurtajaan Viipurin telakalla.
Maanantaina Ukraina teki iskun Primorskin eli Koiviston öljysatamaan. Satamasta nousi iskun jälkeen savua, joka näkyi Suomessa asti.
Ukraina on tehnyt iskuja lähelle Suomen rajaa Venäjällä.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa alkoi vuonna 2022.
Asunnot
Nyt uutinen asunnoista.
Nuoret aikuiset harkitsevat asunnon ostamista harvemmin kuin aikaisemmin. Kysely kertoo, että alle 40-vuotiaista ihmisistä 30 prosenttia harkitsee 1. asunnon ostamista. Vuonna 2020 heitä oli 40 prosenttia.
Nuoret aikuiset ajattelevat, että heillä ei ole tarpeeksi hyvä palkka. Nuoria huolettaa myös Suomen talouden kehitys. Nuoret ajattelevat lisäksi, että oma asunto ei ole hyvä sijoitus.
Aikaisempaa harvempi nuori aikuinen harkitsee oman asunnon ostoa. Nuoret kuitenkin haaveilevat paljon siitä, että heillä on joskus oma asunto.
Ambulanssien kamerat
Nyt aiheena on ambulanssi.
Ambulanssissa on kamera useammin kuin ennen. Kamera tallentaa kuvaa ambulanssin ympäriltä.
Joskus kameran kuvassa näkyy jotain sellaista, joka kiinnostaa poliisia.
Jari Illukka Helsingin poliisista:
-Aina kun on kuvaamateriaalia saatavissa, niin me saadaan käsitys siitä, mitä on tapahtunut. Voidaan myös etsiä rikoksen tekijää kuvamateriaalien avulla.
Ambulanssissa on kamera useammin kuin ennen. Kamera kuvaa ambulanssin ympäristöä, mutta joskus myös hoitotilaa. Kamera on ambulanssin sisällä hoitajien turvallisuuden takia.
Sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina lännessä paistaa aurinko. Lämpötila on noin 10 astetta tai vähän alle.
Pohjoisessa sataa välillä. Lämpötila on -3 ja +5 asteen välillä.