Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 25.3.2026

Talousennuste. Kehitysvammaisten kesätyöt. Lukio. Sää.

Suomen Pankin talousennuste

Ensin talousuutinen.

Suomen talous kasvaa hitaammin kuin aikaisemmin arvioitiin. Syynä on Iranin sota. Näin kertoo Suomen Pankki.

Suomen Pankki ennustaa, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna 0,6 prosenttia. Joulukuussa arvio oli 0,8 prosenttia.

Iranin sota vaikuttaa myös niin, että hinnat nousevat. Sota nostaa öljyn hintaa. Samalla myös muiden tuotteiden hinnat nousevat. Suomen Pankki arvioi, että hinnat nousevat tänä vuonna 1,9 prosenttia.

Iranin sota hidastaa Suomen talouskasvua tänä vuonna. Jos sota kestää kauan, tavarat ja palvelut kallistuvat paljon.

Kehitysvammaisten kesätyöt

Nyt aiheena on kesätyö.

Kehitysvammaiset nuoret tarvitsevat lisää kesätyöpaikkoja. Kesätyötä on vaikea saada, koska työpaikoista on paljon kilpailua.

Päijät-Hämeessä on valmentajia, jotka auttavat kehitysvammaisia nuoria hakemaan kesätöitä.

Heinolalainen Trevor Rivaldi haluaa kesäksi tekemistä ja vähän rahaa. Hänellä on toive työnantajille:

-Että ne lukisi CV:n ja vastaisi kiltisti.

Toimittaja Sini Ojanperä:

-Eli sinulle olisi tärkeää, että sinut on huomattu?

Trevor Rivaldi:

-Kyllä. Se olisi tärkeää.

Lukio

Seuraavaksi uutinen lukiosta.

Nuoret opiskelevat lukiossa pitempään kuin aikaisemmin. Noin 25 prosenttia lukiolaisista opiskelee lukiossa pitemmän aikaa kuin 3 vuotta. Noin 10 prosenttia lukiolaisista käyttää lukioon aikaa 4 vuotta.

Jonna Ikola opiskelee Lapuan lukiossa. Hän kirjoittaa ylioppilaaksi 4 vuodessa.

-Vaihdoin aika äkkiä 4 vuoteen. Pelaan pesäpalloa, se vie aika paljon aikaa.

Nuoret opiskelevat lukiossa pitempään kuin aikaisemmin. Esimerkiksi erityislukioissa moni nuori opiskelee kauemmin kuin 3 vuotta.

Sää

Vielä sääennuste.

Sää on enimmäkseen poutainen. Lapissa sataa vettä ja lunta. Myös länsirannikolla voi ajoittain sataa vettä. Idässä paistaa aurinko.