Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 24.3.2026

Tekoäly. Psykologian opiskelijat. Porovahingot. Sää.

Tekoäly

Ensin uutinen tekoälystä.

Työpaikkoja katoaa tekoälyn takia. Joillakin aloilla tekoäly tekee tulevaisuudessa suuren osan työstä.

Tekoäly etsii ja käsittelee nopeasti tietoa. Siksi tekoäly muuttaa työtä, jota ihmiset tekevät.

Tekoäly on jo muuttanut esimerkiksi tietokoneohjelmoijan työtä. Tekoäly koodaa nopeammin kuin ihminen.

Työpaikkoja katoaa tekoälyn takia. Tekoäly tekee tulevaisuudessa esimerkiksi kääntäjän, ohjelmoijan ja asiakaspalvelijan töitä.

Psykologian opiskelijat

Seuraavaksi uutinen psykologian opiskelijoista.

Psykologian opiskelijoille on liian vähän harjoittelupaikkoja. Opiskelijan pitää tehdä työharjoittelua, jotta opiskelija saa opiskelut valmiiksi.

Harjoittelupaikkoja ei ole tarpeeksi, koska psykologian opiskelijoita on enemmän kuin aikaisemmin. Samaan aikaan hyvinvointialueiden talous on huono. Psykologian opiskelijan työharjoittelu on usein hyvinvointialueella.

Psykologian opiskelijoille on liian vähän harjoittelupaikkoja. Tämän takia opiskelijat eivät saa opintoja valmiiksi.

Porovahingot

Nyt aiheena on poro.

Lapissa petoeläimet tappavat paljon poroja. Usein poron tappaa ahma.

Valtio maksaa poron omistajalle korvauksen, jos petoeläin tappaa poron. Korvauksia maksetaan nyt enemmän kuin aikaisemmin. Viime vuonna korvauksia maksettiin yhteensä yli 11 miljoonaa euroa.

Lapissa petoeläimet tappavat paljon poroja.

Näissä kuvissa tutkitaan, onko petoeläin tappanut poron Enontekiöllä. Joskus poromies voi ilmoittaa petovahingon, vaikka peto ei tappanut poroa.

Sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona iltapäivällä maan etelä- ja keskiosissa sataa vettä. Sää on tuulinen. Lämpötila on noin 5 astetta. Pohjoisessa sataa vettä illalla. Lapissa sataa myös lunta.