Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 23.3.2026

Etla ja maahanmuutto. Finnair. Aikainen kevät. Tiistain sää.

Etla ja maahanmuutto

Aluksi aiheena on maahanmuutto.

Suomen pitää lisätä selvästi maahanmuuttajien määrää.

Näin sanoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla. Se on julkaissut asiasta uuden raportin.

Raportti kertoo, että uusia maahanmuuttajia tarvitaan joka vuosi noin 44 000.

Suomeen tarvitaan etenkin työtä tekeviä maahanmuuttajia. Näin työntekijöitä on tarpeeksi myös tulevaisuudessa ja Suomen talous vahvistuu.

Raportin mukaan Suomen pitää lisätä selvästi maahanmuuttajien määrää.

Etlan asiantuntijat sanovat, että tulijoita pitää myös kotouttaa ja kouluttaa.

Finnair

Sitten uutinen Finnairista.

Lentoyhtiö Finnair aikoo ostaa lisää lentokoneita.

Finnair on tilannut brasilialaiselta Embraer-yhtiöltä ainakin 18 uutta lentokonetta. Uusi malli kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin vanhat lentokoneet.

Lisäksi Finnair aikoo ostaa käytettyjä Airbus-koneita.

Finnair käyttää lentokoneiden ostamiseen noin 2 miljardia euroa.

Finnair ostaa lisää lentokoneita. Finnair haluaa uudempia koneita Euroopan lennoille.

Aikainen kevät

Lopuksi aiheena on kevät.

Kevät on alkanut tänä vuonna aikaisin.

Moni suomalainen on aloittanut jo kevättyöt pihalla ja puutarhassa.

Helsingissä Talin siirtolapuutarhassa leikattiin viikonloppuna omenapuita ja pensaita sekä asennettiin linnunpönttöjä.

Ensimmäiset krookukset ja lumikellot ovat tulleet esiin.

Kevät on alkanut tänä vuonna aikaisin.

Myös muuttolinnut palaavat keväällä Suomeen. Viime viikolla nähtiin esimerkiksi joutsenia, hanhia ja kiuruja.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna iltapäivällä aurinko paistaa koko maassa.

Etelässä on lämmintä ja pohjoisessa on viileää.

Illalla lännessä sataa vettä.