Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 22.3.2026

Iranin sota. Vanhusten digipalvelut. Onnellisuus. Eid-juhla.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Iranin sodan vaikutus hintoihin

sähkoautot, lataus, bensa, diesel, aplikaatiot, neste, sähkön hinta, bensa, tankkaus, polttoaineen hinta,

Avaa kuvien katselu

Bensiini ja diesel kallistuvat, koska öljykuljetukset eivät kulje Hormuzinsalmella. Kuva: Markku Rantala / Yle

Iranin sota on jatkunut nyt yli 3 viikkoa. Sota on pysäyttänyt öljykuljetukset Hormuzinsalmella.

Siksi monet hinnat ovat alkaneet nousta myös Suomessa.

Bensiini ja diesel maksavat monilla huoltoasemilla jo yli 2 euroa litra.

Myös korot ovat alkaneet nousta. Siksi monien asuntolainojen kulut nousevat.

Myös lentoliput ovat alkaneet kallistua, koska lentäminen kuluttaa paljon polttoainetta.

Lannoitteiden hinnat ovat nousseet, koska Persianlahden alueella tehdään suuri osa maailman lannoitteista. Lannoitteiden kallistuminen nostaa myöhemmin ruoan hintaa.

Kuljetusten hinnat nousevat, kun öljyn hinta nousee. Siksi Iranin sota nostaa kaikkia hintoja.

Vanhusten digipalvelut

Krista Kiuru ja Mia Laiho median haasateltavina.

Avaa kuvien katselu

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru (SDP) ja varapuheenjohtaja Mia Laiho (Kok.) vastasivat toimittajien kysymyksiin eduskunnassa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Laki vanhusten digipalveluista viivästyy.

Syy on uusi valiokunta-arviointi.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta päätti tällä viikolla, että lakiesitys lähetetään uudelleen perustuslakivaliokuntaan.

Ensin sosiaali- ja terveysvaliokunta ei halunnut lähettää lakia enää toiseen valiokuntaan, mutta nyt valiokunta muutti päätöstä.

Lakiesitystä vanhusten digipalveluista on arvioitu jo monta kertaa.

Asiantuntijat ja osa kansanedustajista ovat huolissaan esimerkiksi siitä, saako vanhuksen kotona olla kamera, jolla hoitaja näkee vanhuksen.

Uudella lailla hallitus haluaa lisätä digipalveluja ja saada säästöjä.

Onnellisuus

Kaksi henkilö istuu puiston penkillä värikkään kukkaistutusten edessä.

Avaa kuvien katselu

Suomalaiset ovat eniten tyytyväisiä omaan elämään. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomi on jälleen maailman onnellisin maa.

Tämä on jo yhdeksäs kerta, kun Suomi on ykkönen maailman onnellisuusraportissa.

Sijoitus perustuu siihen, miten ihmiset itse arvioivat oman elämän laatua.

Suomalaiset antoivat omalle elämälle keskimäärin arvosanan 7,8.

Asiantuntijat sanovat, että onnellisuuteen vaikuttavat esimerkiksi terveys, vapaus ja luottamus toisiin ihmisiin.

Eid-juhla

Iloinen joukko juhlimassa Ramadanin päättymistä.

Avaa kuvien katselu

Lahden muslimit juhlivat Ramadanin päättymistä perjantaina 20.3.2026. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Muslimien pyhä kuukausi ramadan päättyi perjantaina. Samalla päättyi paasto.

Ramadanin päättymistä juhlitaan eid-juhlalla. Eid-juhlaan kuuluu yhteisiä rukouksia, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa perheen ja ystävien kanssa. Lapsille annetaan lahjoja.

Myös Suomessa monet muslimit juhlivat eid-juhlaa. Suomessa asuu noin 140 000 muslimia.

Esimerkiksi Lahdessa kaikki muslimit eivät mahtuneet moskeijaan. Siksi eid-juhlan rukoushetki pidettiin isossa juhlatilassa.

Helsingissä monet muslimit kokoontuivat Itäkeskuksen kauppakeskukseen.

Eid-juhla kestää usein 3 päivää.