Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 21.3.2026

Valitukset vammaispalveluista

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Viikon aihe

Viikon aihe on valitukset vammaispalveluista.

Hyvinvointialueiden vammaispalveluista tehdään nyt paljon enemmän valituksia kuin ennen.

Yksi syy on uusi vammaispalvelulaki.

Kerromme nyt, miksi valitukset ovat lisääntyneet ja mitä asiantuntijat sanovat.

Keltainen taksikyltti, jossa on myös invamerkki.

Avaa kuvien katselu

Vammaispalvelu voi olla esimerkiksi tukea liikkumiseen. Kuva: Juho Teir / Yle

Oikeus tukeen

Vammaisilla ihmisillä on oikeus saada tukea arkeen.

Tuki voi olla esimerkiksi henkilökohtaista apua, kuljetuspalveluja tai tukea asumiseen.

Apua haetaan hyvinvointialueelta.

Jos hyvinvointialue ei anna apua eli tekee kielteisen päätöksen, ihminen voi valittaa hallinto-oikeuteen.

Valitukset

Hyvinvointialueiden toiminta alkoi vuonna 2023.

Sen jälkeen valitukset vammaispalveluista ovat lisääntyneet paljon.

Monissa hallinto-oikeuksissa valitusten määrä on jopa kaksinkertaistunut.

Valitusten määrä kasvoi lisää viime vuonna. Silloin tuli voimaan uusi vammaispalvelulaki.

Lain tarkoitus on tukea vammaisten ihmisten yhdenvertaisuutta.

Käytännössä kielteiset päätökset tuesta ovat kuitenkin lisääntyneet.

Henkilökuvassa, Hisayo Katsui, vammaistutkimuksen professori, Helsingin yliopisto.

Avaa kuvien katselu

Vammaistutkimuksen professori Hisayo Katsui sanoo, että hyvinvointialueet haluavat säästää lain avulla. Kuva: Janne Lindroos / Yle

Säästökeino

Helsingin yliopiston professori Hisayo Katsui on tutkinut vammaisasioita yli 25 vuotta.

Hän sanoo, että hyvinvointialueet käyttävät uutta lakia säästämiseen.

Hyvinvointialueet vähentävät palveluita ja siksi valitukset lisääntyvät.

Näkövammainen Timo Pulkkinen

Yle tapasi näkövammaisen Timo Pulkkisen, joka asuu Varkaudessa.

Pulkkinen on 73-vuotias.

Hän on saanut monta kielteistä päätöstä Pohjois-Savon hyvinvointialueelta.

Esimerkiksi Pulkkisen suihkukaapin lasiovet menivät rikki syksyllä. Siksi suihkukaappiin ei voi mennä.

Hyvinvointialue ei korjaa suihkukaappia.

Timo Pulkkisen rikkinäinen suihkukaappi.

Avaa kuvien katselu

Näkövammainen Timo Pulkkinen on pettynyt hyvinvointialueen päätökseen. Hyvinvointialue ei korjaa suihkukaappia, joka meni rikki. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Lain tulkinta

Suurin osa vammaispalveluvalituksista hylätään hallinto-oikeuksissa.

Silloin hyvinvointialueen kielteinen päätös jää voimaan eli ihminen jää ilman palvelua.

Yle kysyi Pohjois-Savon hyvinvointialueelta, käyttääkö se uutta lakia säästämiseen.

Hyvinvointialue vastasi, että ei käytä, mutta myönsi, että lakia tulkitaan nyt tiukemmin kuin ennen.

Hyvinvointialueet aikovat säästää vanhusten ja vammaisten palveluista tänä vuonna yli 200 miljoonaa euroa.

Kertaus

Tämän viikon aihe oli valitukset vammaispalveluista.

Valitusten määrä on kaksinkertaistunut.

Asiantuntija sanoo, että hyvinvointialueet käyttävät uutta lakia säästämiseen.

Hyvinvointialueet kiistävät väitteen, mutta ne myöntävät, että lain tulkinta on tiukentunut.

Tämä oli viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!