Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 20.3.2026

Kuntien työttömyys. EU-huippukokous. Kevätpäiväntasaus. Sää

Kunnille paljon sakkoja työttömistä

Ensin uutinen kunnista, joissa on paljon työttömyyttä.

Moni kunta on vaikeuksissa työttömyyden takia.

Hallitus päätti viime vuonna, että kunta joutuu maksamaan sakkoa, jos kunnassa on paljon työttömiä.

Hallitus haluaa, että kunta järjestää ihmisille töitä.

Humppilan kunnanjohtaja Minna Ylikännö sanoo, että sakko on epäreilu. Ylikännön mukaan kuntien on vaikeaa järjestää ihmisille töitä, koska taloustilanne on huono. Se ei ole kuntien vika, sanoo Ylikännö.

Moni kunta on vaikeuksissa työttömyyden takia.

Esimerkiksi pieni Humppilan kunta joutuu maksamaan sakkoja yli 300 000 euroa, koska työttömiä on kunnassa paljon. Kunta joutuu tekemään paljon säästöjä, jotta se voi maksaa sakot.

Unkari tyrmäsi Ukrainan lainapaketin

Sitten uutinen EU:n huippukokouksesta.

EU:n tärkeä huippukokous Brysselissä päättyi eilen.

Kokoukseen osallistui Suomen pääministeri Petteri Orpo.

Orpo pettyi siihen, että kokouksessa ei sovittu 90 miljardin euron lainasta Ukrainalle.

Sopua ei tullut, koska Unkarin pääministeri Viktor Orbán vastusti sitä. Orbán vaatii Ukrainaa korjaamaan ensin öljyputken, joka tuo venäläistä öljyä Ukrainan kautta Unkariin. Öljyputki meni rikki Venäjän pommituksissa.

EU:n tärkeä huippukokous päättyi eilen.

EU:n johtajat tuomitsivat kokouksessa myös Iranin sodan ja vaativat suojelemaan siviilejä. He sanoivat, että ihmisjoukkojen pakeneminen sota-alueelta EU:hun estetään.

Tänään on kevätpäiväntasaus

Tänään on kevätpäiväntasaus.

Kaikkialla maapallolla yö on suunnilleen yhtä pitkä kuin päivä.

Tästä päivästä lähtien päivät pitenevät ja yöt lyhenevät pohjoisella pallonpuoliskolla eli esimerkiksi Suomessa.

Päivät pitenevät kesäpäiväntasaukseen saakka. Kesäpäiväntasaus on 21. kesäkuuta.

Tänään on kevätpäiväntasaus, ja yö on yhtä pitkä kuin päivä.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna on keväisen lämmintä.

Lämpötila on jopa kymmenen astetta.

Etelässä paistaa aurinko.

Muualla Suomessa pilvisyys vaihtelee.