Selkouutiset | torstai 19.3.2026
Vanhusten hoito. Onnellisuus. Lihavuuslääkkeet. Sää.
Vanhusten hoito
Ensin uutinen vanhusten hoidosta.
Vanhusten hoidossa on Suomessa isoja ongelmia. Näin sanoo Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin.
Vanhusten hoidosta on säästetty, eikä vanhusten tarpeita aina oteta hoidossa huomioon.
Maija Sakslin sanoo, että joissakin hoitopaikoissa vanhuksista pidetään huolta huonosti:
-Valitettavasti aina välillä löydetään sellaisia paikkoja, missä kulttuuri ei ole perusoikeuksia toteuttava ja ihmisarvoa kunnioittava.
Vanhusten hoidossa on Suomessa ongelmia, sanoo Maija Sakslin. Maija Sakslin jää pian eläkkeelle Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen tehtävästä.
Onnellisuus
Nyt aiheena on onnellisuus.
Suomi on maailman onnellisin maa. Näin kertoo maailman onnellisuusraportti.
Raportissa eri maiden ihmiset arvioivat omaa elämänlaatua.
Asiantuntijat selittävät, miksi Suomi on raportissa sijalla 1. Suomen yhteiskunta on turvallinen. Suomessa on vain vähän tosi köyhiä tai rikkaita ihmisiä. Suomalaiset ihmiset luottavat siihen, että asiat menevät hyvin.
Suomi on maailman onnellisin maa. Tämä on jo 9. kerta, kun Suomi on maailman onnellisuusraportissa sijalla 1.
Lihavuuslääkkeet
Seuraavan uutisen aiheena ovat lihavuuslääkkeet.
Ihmiset käyttävät lihavuuslääkkeitä enemmän kuin aikaisemmin.
Lääkäri määrää usein lihavuuslääkkeen netissä. Ylen selvitys kertoo, että lääkäri ei aina tapaa potilasta ollenkaan.
Lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläinen sanoo, että lääkärin pitää aina tutkia potilas. Hän sanoo, että lihavuuslääkkeen määrääminen netissä pitää kieltää. Lääkkeestä voi tulla ihmisille haittavaikutuksia.
Ihmiset käyttävät lihavuuslääkkeitä enemmän kuin aikaisemmin. Viime vuonna lihavuuslääkkeitä osti yli 100 000 suomalaista.
Sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina aurinko paistaa maan etelä- ja keskiosissa. Lämpötila on 5 ja 10 asteen välillä.
Pohjoisessa on pilvistä ja paikoin sataa vettä tai lunta. Lämpötila on alle 5 astetta.