Selkouutiset | keskiviikko 18.3.2026
Vammaispalvelut. Kaivokset. Stubb Lontoossa. Sää.
Vammaispalvelut
Ensin uutinen vammaispalveluista.
Ihmiset tekevät paljon valituksia vammaispalveluista. Valituksia tehdään hallinto-oikeuteen. Vammaispalvelut ovat apua ihmisille, joilla on joku pitkäaikainen sairaus tai vamma.
Vammaispalveluista valitetaan siksi, että esimerkiksi autokuljetusta ja henkilökohtaista apua on vähemmän kuin aikaisemmin.
Vammaispalveluista tehdään paljon valituksia. Laki vammaispalveluista muuttui vuoden alussa. Sen jälkeen palveluista on tehty paljon valituksia.
Kaivokset
Seuraavaksi aiheena ovat kaivokset.
Pohjois-Suomen kaivoksilla on vähemmän työpaikkoja kuin aikaisemmin.
Kittilän kultakaivos ja Kemin kromikaivos ovat vähentäneet monta kymmentä työntekijää.
Nyt Sodankylän kupari- ja nikkelikaivos vähentää ehkä lähes 300 työntekijää.
Sodankylän kunnalle kaivos on tärkeä. Kaivoksella on noin 500 työntekijää. Kaivos tuo Sodankylään paljon rahaa verotuloina.
Pohjois-Suomen kaivoksilla on vähemmän työpaikkoja kuin aikaisemmin.
Kaivosteollisuuden mielestä kaivoksilla menee huonosti, koska hallitus korotti kaivosten veroja vuoden alussa.
Presidentti Stubb Lontoossa
Nyt uutinen presidentin vierailusta Lontoossa.
Suomen presidentti Alexander Stubb tapasi tiistaina kuningas Charlesin Lontoossa.
Presidentti Stubb ja Britannian kuningas Charles vierailivat Lontoossa näyttelyssä, jossa on esillä suomalaisia tuotteita. Näyttelyssä on esimerkiksi vaatteita ja pakkauksia, jotka on tehty puusta.
Presidentti Alexander Stubb vieraili Lontoossa. Hän tapasi kuningas Charlesin ja esimerkiksi lontoolaisia opiskelijoita.
Sää
Vielä sääennuste.
Torstaina etelässä ja idässä taivaalla on pilviä. Muualla Suomessa paistaa aurinko. Lämpötila on 5 ja 10 asteen välillä. Pohjoisessa päivä on tuulinen.