Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 17.3.2026

Vanginvartijat. Koodaaminen. Kuorolaulu. Sääennuste.

Vanginvartijat

Aluksi uutinen vankiloiden vartijakoulutuksesta.

Tässä vanginvartijat harjoittelevat voimankäyttöä.

Rikosseuraamuslaitos haluaa helpottaa vanginvartijoiden koulutusta.

Tarkoitus on, että vartijaksi voi opiskella työn ohessa. Osa koulutuksesta voi olla etäopetusta.

Suomen vankiloissa on liikaa vankeja ja liian vähän vartijoita.

Siksi Rikosseuraamuslaitos haluaa helpottaa vartijoiden koulutusta.

Monet vartijat ja opiskelijat vastustavat uudistusta.

He pelkäävät, että koulutuksen laatu ja vankiloiden turvallisuus heikkenevät, jos opetus siirtyy liikaa verkkoon ja vankilaan.

Tekoäly ja koodaaminen

Nyt uutinen tekoälystä ja ohjelmoinnista.

Tekoäly muuttaa nyt nopeasti ohjelmistoalaa.

Tekoäly nopeuttaa paljon ohjelmointia eli koodaamista.

Tekoälylle on helppo antaa ohjeita.

Tässä Ylen toimittaja kokeilee koodata videopelin tekoälyllä. Peli syntyy nopeasti, vaikka toimittaja ei ole koodaaja.

Tekoäly muuttaa nyt nopeasti ohjelmistoalaa.

Moni ohjelmistofirma vähentää työntekijöitä, koska tekoäly tekee koodia nopeasti ja halvalla.

Asiantuntijat sanovat, että ihmisiä tarvitaan myös jatkossa. Tekoäly tekee koodia, mutta ihmiset varmistavat, että ohjelmat toimivat ja ovat turvallisia.

Kuorolaulu

Lopuksi uutinen kuorossa laulamisesta.

Kuorossa laulaminen on hyväksi aivoille ja mielelle. Näin kertoo uusi tutkimus.

Tässä harjoittelee helsinkiläinen Ilolaulu-kuoro.

Kuorolaiset sanovat, että yhdessä laulaminen tekee hyvää mielelle ja tuo iloa arkeen.

Tutkimuksessa huomattiin, että kuorolaulu vaikuttaa aivojen toimintaan. Se vaikuttaa myös hyvinvointiin.

Monet kuorolaulajat kokevat oman elämänlaadun hyväksi.

Kuorossa laulaminen on hyväksi aivoille ja mielelle.

Tutkijat arvioivat, että laulaminen voi olla hyödyksi myös muistille. Laulaminen voi ehkä vähentää muistisairauden riskiä.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona pohjoisessa ja maan keskiosassa on pilvistä.

Muualla Suomessa paistaa välillä myös aurinko.

Lämpötila on koko maassa plusasteiden puolella.

Tuuli on kovaa. Länsirannikolla on myrskypuuskia.