Selkouutiset | maanantai 16.3.2026
Lähi-itä. Kesätyöt. Eero Nelimarkka. Sää.
Lähi-itä
Ensin uutinen ulkomailta.
Sota Lähi-idässä jatkuu.
Israel jatkaa iskuja Iraniin. Israel iskee myös Libanonin puolelle. Libanonissa Israel iskee äärijärjestö Hizbollahia vastaan.
Laivaliikenne Hormuzinsalmessa on lähes loppunut, koska Iran iskee laivoihin. Hormuzinsalmen kautta kulkee paljon öljyä maailmalle.
Sota Lähi-idässä jatkuu. USA ja Israel aloittivat iskut Iraniin helmikuun lopussa. Sota on sen jälkeen levinnyt moneen muuhun Lähi-idän maahan.
Kesätyöt
Seuraava aihe on kesätyö.
Ihmiset hakevat nyt paljon kesätöitä.
Esimerkiksi Hesburgerilta on hakenut kesätyötä 20 000 ihmistä. Viime vuonna hakijoita oli 9000. Hesburger ottaa kesätöihin noin 1000 ihmistä.
Opiskelijat haluavat usein töihin kesäksi. Nyt kesätyötä hakevat myös ihmiset, joilla on korkea koulutus. Syynä on se, että työttömiä ihmisiä on paljon.
Ihmiset hakevat nyt paljon kesätöitä. Monessa firmassa kesätyöpaikkoja on vähemmän kuin aikaisemmin.
Eero Nelimarkka
Lopuksi kulttuuria.
Ateneumin taidemuseossa Helsingissä on esillä Eero Nelimarkan tauluja. Eero Nelimarkka oli suomalainen taidemaalari, joka syntyi vuonna 1891 Vaasassa. Hän maalasi paljon maisemia Etelä-Pohjanmaalta. Eero Nelimarkan tauluissa on viljapeltoja ja latoja.
Eero Nelimarkka maalasi paljon muutakin kuin maisemia. Kuraattori Riitta Ojanperä Ateneumin taidemuseosta:
-Aiheiden monipuolisuuden mielessä, niin korostuu ehkä liikaa se lakeus- ja latomaalarin mielikuva.
Ateneumin taidemuseossa on esillä Eero Nelimarkan tauluja. Näyttely on auki syyskuuhun asti.
Sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina tuuli voimistuu ja pilvisyys lisääntyy. Lapissa sataa vähän lunta. Myös idässä sataa ehkä paikoin vettä tai räntää. Lämpötila on plussan puolella lähes koko maassa.