Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 15.3.2026

Maahanmuutto. Poliisiväkivalta. Peruskoulut. Pienet eläkkeet. Paralympialaiset.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Maahanmuutto on muuttunut

Nagny Iyamu tekee työhakemusta, Saku Kujala avustaa.

Avaa kuvien katselu

Monet ulkomaalaiset tulevat Suomeen työn perässä. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Ensin uutinen maahanmuutosta.

Suomeen muuttaa ihmisiä eri maista kuin aikaisemmin.

Suomeen muuttaa nyt paljon ihmisiä Aasian maista.

Suomeen tulee aiempaa enemmän ihmisiä esimerkiksi Intiasta ja Filippiineiltä. Monet muuttavat Suomeen työn tai opiskelun takia.

Suomessa asuu yli 600 000 ulkomaalaistaustaista ihmistä.

10 vuotta sitten Suomessa oli noin 300 000 ulkomaalaistaustaista ihmistä.

Poliisiväkivalta

Kangasalan poliisiaseman valkoisen tiilirakennuksen sivu. Seinässä on sininen poliisikyltti.

Avaa kuvien katselu

Poliisien väkivallanteot ovat olleet uutisissa tällä viikolla. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Sitten uutinen poliisista.

Poliisi on saanut tuomion pahoinpitelystä tai vammantuottamuksesta ainakin 19 kertaa. Uhreista 6 oli alaikäisiä.

Ylen MOT-ohjelma selvitti poliisien väkivaltatuomioita lähes 10 vuoden ajalta.

Tapaukset liittyvät poliisin työhön.

Tapahtumat näkyvät usein valvontavideolla.

Peruskouluja on pian liikaa

Pasilan peruskoulu teksti koulurakennuksen seinässä.

Avaa kuvien katselu

Suomessa on tulevaisuudessa liikaa koulurakennuksia. Kuva: Matti Myller / Yle

Uutisissa on ollut asiaa kouluista.

Peruskoulujen määrää pitää vähentää, koska oppilaiden määrä vähenee. Näin sanoo opetusministeriön raportti.

Kunnilla voi olla yhteisiä opettajia ja koulussa lisää etäopetusta.

Raportti sanoo, että uskonto ja elämänkatsomustieto pitää yhdistää. Tilalle voi tulla kaikille oppilaille yhteinen katsomusaine.

Työryhmän mielestä koulujen rahoitusta ei saa vähentää, vaikka lasten määrä vähenee.

Pienet eläkkeet

Ihmisiä seisomassa mielenosoituksen kylttien kanssa. Isossa banderollissa lukee: Eläkkeellä pitää elää - Tampereen eläkeläiset ry.

Avaa kuvien katselu

Rollaattorimarssi Tampereella 9.5.2025. Kuva: Sanni Isomäki / Yle

Tällä viikolla on puhuttu pienistä eläkkeistä.

Eläketurvakeskus sanoo, että pienipalkkaisen ihmisen työeläke voi olla ongelma.

Jos henkilö tekee vain vähän töitä, hän voi silti saada lähes saman eläkkeen kuin se, joka on ollut työssä monta kymmentä vuotta pienellä palkalla.

Suomessa takuueläke ja kansaneläke korottavat eläkettä niille, jotka ovat tehneet vain vähän töitä tai eivät ollenkaan.

Osa ihmisistä voi ajatella, että se on epäreilua.

Se voi myös vähentää halua tehdä töitä.

Suomelle tuli 2 hopeaa paralympialaisista

Nette Kiviranta pujottelurinteessä.

Avaa kuvien katselu

Nette Kiviranta sai hopeaa alppihiihdon pujottelussa. Kuva: STELLA Pictures

Paralympialaiset ovat päättyneet Milano-Cortinassa Italiassa. Suomen saalis on 2 hopeamitalia.

Kansainväliset vammaisurheilukilpailut järjestetään 2 vuoden välein vuorotellen kesällä ja talvella.

Näkövammainen Inkki Inola sai hopeaa 10 kilometrin perinteisen hiihtotavan kilpailussa.

Kelkkalaskija Nette Kiviranta sai hopeaa alppihiihdon pujottelussa.

Tämä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!