Selkouutiset | perjantai 13.3.2026
Maahanmuutto. Bensan hinta. Koulu. Sää.
Maahanmuutto
Ensin uutinen maahanmuutosta.
Suomeen muuttaa ihmisiä eri maista kuin aikaisemmin.
Suomeen muuttaa nyt paljon ihmisiä Aasian maista. Suomeen tulee aiempaa enemmän ihmisiä esimerkiksi Intiasta ja Filippiineiltä. Moni ihminen muuttaa Suomeen työn tai opiskelun takia.
Suomeen muuttaa ihmisiä eri maista kuin aikaisemmin.
Suomessa asuu yli 600 000 ulkomaalaistaustaista ihmistä. 10 vuotta sitten Suomessa oli noin 300 000 ulkomaalaistaustaista ihmistä.
Bensan hinta
Nyt uutisen aiheena on bensan hinta.
Ruotsissa bensa on halvempaa kuin Suomessa. Siksi moni suomalainen ihminen tankkaa autoon bensaa Ruotsin puolella Haaparannalla.
Bensa on Ruotsissa halvempaa, koska vero on pienempi kuin Suomessa. Ruotsissa bensakaupassa on myös enemmän kilpailua kuin Suomessa.
Esimerkiksi keskiviikkona litra bensaa maksoi Ruotsin Haaparannalla noin 30 senttiä vähemmän kuin Suomessa.
Ruotsissa bensa on halvempaa kuin Suomessa. Hintaero on kuitenkin pienempi kuin aikaisempina vuosina.
Koulu
Seuraavaksi uutinen koulusta.
Suomalaista peruskoulua pitää muuttaa. Näin sanoo opetusministeriön raportti. Peruskoulua pitää muuttaa, koska koulussa on tulevaisuudessa vähemmän oppilaita kuin nyt.
Opetusministeriön raportti sanoo, että koulujen määrää pitää vähentää. Kuntien pitää lisätä yhteistyötä esimerkiksi niin, että kunnilla on yhteisiä opettajia. Koulussa voi olla enemmän etäopetusta kuin nyt.
Peruskoulua pitää muuttaa. Opetusministeriön raportti sanoo, että koululle pitää tulevaisuudessa antaa yhtä paljon rahaa kuin nyt.
Sää
Vielä sääennuste.
Lauantaina sää on vaihtelevaa. Kaakossa ja pohjoisessa on poutaa, muualla sataa vettä tai räntää. Paikoin sää on viileää. Tuulenpuuskat ovat voimakkaita.