Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 12.3.2026

Ydinaseet. Nuorten tyytyväisyys. Jäät. Sääennuste.

Ydinaselaki

Aluksi uutinen politiikasta.

Hallituksella ja oppositiolla on riitaa ydinaselaista.

Hallitus kertoi viime viikolla, että Suomi antaa luvan tuoda Suomeen ydinaseen, jos sitä tarvitaan puolustamiseen.

Oppositio suuttui, koska hallitus ei kertonut oppositiolle lain valmistelusta.

Hallituksella ja oppositiolla on riitaa ydinaselaista.

Keskusta ehdottaa, että kaikki puolueet sopivat yhdessä, että ydinaseita ei tuoda Suomeen rauhan aikana.

Hallitus sanoo, että näin on tarkoitus toimia. Puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo, että puolueet voivat tehdä yhteisen sopimuksen.

SDP:lle puolueiden sopimus ei riitä. SDP haluaa, että rajoitukset ydinaseista ovat laissa.

Nuorten tyytyväisyys

Nyt uutinen nuorten tyytyväisyydestä omaan elämään.

Nuorten tyytyväisyys omaan elämään on matalammalla kuin koskaan aiemmin. Näin kertoo nuorisobarometri-tutkimus.

Helsinkiläinen Samuel Klemetti on 23-vuotias opiskelija.

Hän on melko tyytyväinen omaan elämään. Klemetti antaa omalle elämälle arvosanan 8.

Suuri osa nuorista antaa omalle elämälle arvosanan 7 tai vähemmän.

Vain 30 prosenttia nuorista antaa arvosanan 9 tai 10 omalle tyytyväisyydelle.

Nuorten tyytyväisyys omaan elämään on matalammalla kuin koskaan aiemmin.

Myös nuorten usko tulevaisuuteen on laskenut matalalle.

Ulkoilujäät

Lopuksi uutinen ulkoilujäistä.

Jäät heikentyvät nyt nopeasti.

Kevätaurinko heikentää jäätä nopeasti.

Järvien ja jokien jää voi olla paksu, mutta jään rakenne on silti heikko.

Jäästä ei enää tiedä, onko se turvallinen, vaikka jää on paksua.

Jää on heikkoa varsinkin etelässä ja paikoin myös pohjoisessa.

Jäät heikentyvät nyt nopeasti.

Pelastuspäällikkö Ville-Petteri Pulkkinen sanoo, että jään vahvuus muuttuu nopeasti.

Jää voi kestää aamulla, mutta iltapäivällä se voi olla heikko.

Jäällä pitää olla varovainen.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina sää on tuulinen.

Etelässä paistaa aurinko.

Pohjoisessa sataa välillä ja on pilvistä.

Lämpötila on 0 ja +10 asteen välillä.