Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 11.3.2026

Myymälävarkaudet. Sosiaalinen media. Naton sotaharjoitus. Sääennuste.

Myymälävarkaudet

Aluksi uutinen myymälävarkauksista.

Myymälävarkaudet lisääntyvät Suomessa.

Myymälävarkaudet ovat lisääntyneet erityisesti Helsingin seudulla ja Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla.

Kaupoista varastetaan usein alkoholia, lihaa ja kahvia.

Myös halpojen tuotteiden varastaminen on lisääntynyt.

Osa varkauksista on ammattimaisia. Tavaraa varastetaan esimerkiksi myyntiin.

Osa ihmisistä varastaa ruokaa, kun rahat eivät riitä elämiseen.

Myymälävarkaudet lisääntyvät Suomessa.

Poliisi sanoo, että yksi syy on talouden vaikea tilanne. Toinen syy on päihdeongelmat.

Sosiaalinen media ja demokratia

Nyt uutinen sosiaalisesta mediasta ja demokratiasta.

Sosiaalisen median algoritmit voivat uhata demokratiaa Suomessa.

Näin sanoo tutkimuslaitos Sitra.

Algoritmi on tietokoneen ohjelma. Se ohjaa sosiaalisessa mediassa, mitä käyttäjälle näytetään.

Algoritmit suosivat julkaisuja, jotka herättävät vahvoja tunteita.

Sitran tutkijat sanovat, että nuoret näkevät sosiaalisessa mediassa paljon oikeistolaista politiikkaa.

Oikeistolaisen politiikan osuus on melkein 70 prosenttia. Siksi sosiaalisen median algoritmit voivat uhata demokratiaa.

Moni nuori näkee sosiaalisessa mediassa myös vihapuhetta ja valetietoa.

Helsinkiläinen Valo Laes on huomannut tämän.

”Tuntuu, että se mitä lukee esimerkiksi kommenteissa, Suomeen liittyvissä videoissa TikTokissa, aika semmosta oikeistolaista ja vähän puuttuu empatiakykyä.”

Naton sotaharjoitus

Lopuksi uutinen Naton sotaharjoituksesta.

Tässä tuodaan Ruotsista Suomeen Leopard panssarivaunuja Pellossa.

Nato aloittaa suuren sotaharjoituksen, jossa Suomi on mukana. Harjoituksen nimi on Cold Response.

Harjoitus tapahtuu Pohjois-Suomessa, Pohjois-Ruotsissa ja Norjassa.

Suomessa harjoitukseen osallistuu noin 7500 sotilasta.

Nato aloittaa tällä viikolla suuren sotaharjoituksen, jossa Suomi on mukana.

Panssariavaunut viedään Rovajärven harjoitusalueelle.

Panssarivaunujen kuljetus on tärkeä testi Suomelle. Viranomaiset näkevät, miten niiden kuljetukset sujuvat Suomen teillä.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina sää on pilvinen.

Välillä sataa vettä.

Lämpötila on +1 ja +6 asteen välillä.