Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 10.3.2026

Suomen turvallisuus. Öljyn hinta. Ylioppilaskirjoitukset. Keskiviikon sää.

Suomen turvallisuus

Aluksi uutinen turvallisuusraportista.

Huono-osaisuuden kasautuminen osalle asuinalueista voi uhata Suomen sisäistä turvallisuutta.

Näin varoittaa suojelupoliisi.

Turvallisuus voi heikentyä, kun esimerkiksi köyhyys, työttömyys, rikollisuus ja maahanmuutto kasautuvat samaan lähiöön.

Suojelupoliisi sanoo, että kasautuminen lisää riskiä sille, että nuoret liittyvät katujengeihin. Nuoret voivat myös radikalisoitua eli ajattelu kovenee.

Huono-osaisuuden kasautuminen osalle asuinalueista voi uhata Suomen sisäistä turvallisuutta.

Suojelupoliisi julkaisi tänään raportin kansallisesta turvallisuudesta.

Ă–ljyn hinta

Sitten aiheena on öljyn hinta.

Iranin sota heiluttaa öljyn hintaa.

Sotatoimet haittaavat öljyn tuotantoa ja kuljetuksia Persianlahdella.

Eilen öljyn hinta nousi rajusti. Öljy maksoi lähes 120 dollaria tynnyriltä. Tänä aamuna hinta puolestaan laski ja oli noin 90 dollaria tynnyriltä.

Suomalaisille öljyn hinnannousu voi näkyä esimerkiksi bensan hinnassa.

Iranin sota heiluttaa öljyn hintaa.

Öljyn hinta vaikuttaa myös korkoihin ja inflaatioon eli yleiseen hintojen nousuun.

Ylioppilaskirjoitukset

Lopuksi vielä opiskelu-uutinen.

Kevään ylioppilaskirjoitukset ovat alkaneet tänään.

Ensimmäisenä oli äidinkielen ja kirjallisuuden lukutaidon koe.

Kirjoituksiin on ilmoittautunut tänä keväänä yli 50 000 lukiolaista. Se on noin 2 000 enemmän kuin vuosi sitten.

Kevään ylioppilaskirjoitukset ovat alkaneet.

Seuraava koepäivä on torstaina. Silloin vuorossa on vieraan kielen kokeita.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Huomenna sää on pilvinen.

Päivällä on plusasteita eli lämpötila on nollan yläpuolella.

Aurinko voi paistaa idässä. Etelässä sataa tihkua eli pientä vesisadetta.