Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 9.3.2026

Poliisiväkivalta. Suomen evakuointilento. Iranin uusi johtaja. Tiistain sää.

Poliisiväkivalta

Aluksi uutinen poliisista.

Suomessa on tuomittu poliiseja väkivallasta.

Ylen MOT-ohjelma selvitti poliisien väkivaltatuomioita lähes 10 vuoden ajalta. Tapaukset liittyvät poliisin työhön.

Poliisi on saanut tuomion pahoinpitelystä tai vammantuottamuksesta ainakin 19 kertaa. Uhreista 6 oli alaikäisiä.

Suomessa on tuomittu poliiseja väkivallasta.

Joskus väkivallasta epäilty poliisi on valehdellut tapahtumista. Tapahtumat näkyvät kuitenkin usein valvontakameravideolla.

Suomen evakuointilento

Sitten aiheena on evakuointilento.

Suomalaisia on saapunut yöllä pois Lähi-idän sota-alueelta.

Ulkoministeriö järjesti suomalaisille lennon Omanista. Lento laskeutui yöllä Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Koneessa oli vähän yli 160 matkustajaa. Heistä 70 oli lapsia.

Otso Friström oli lennolla perheensä kanssa. He ovat asuneet Dubaissa 13 vuotta. Friström sanoo, että Suomessa on nyt kuitenkin turvallisempaa.

Suomalaisia on saapunut yöllä pois Lähi-idän sota-alueelta.

Lähi-idän maissa oli noin 3 000 suomalaista, kun Iranin sota alkoi yli viikko sitten.

Iranin uusi johtaja

Lopuksi uutinen Iranista.

Iran on saanut uuden korkeimman johtajan.

Uusi korkein johtaja on 56-vuotias Mojtaba Khamenei.

Mojtaba Khamenei on edellisen korkeimman johtajan Ali Khamenein poika. Vanhempi Khamenei kuoli USA:n ja Israelin iskuissa.

Korkein johtaja päättää Iranin politiikasta ja sotavoimien käytöstä. Asiantuntijat sanovat, että Mojtaba Khamenei on kovan linjan johtaja.

Iran on saanut uuden korkeimman johtajan. Valinnan tekivät Iranin uskonnolliset johtajat.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Sää on suuressa osassa maata poutaista ja jopa aurinkoista.

Päivälämpötila kohoaa etelässä lähes +10 asteeseen. Pohjoisessakin lämpötila on laajalti useita asteita plussan puolella.