Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 8.3.2026
Iranin sota. Suomen ydinaselaki. Puoluekannatus. Naistenpäivä.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Iranin sota
Tällä viikolla uutisissa on seurattu joka päivä Iranin sotaa.
Iranin sota on jatkunut nyt yli viikon.
USA kertoo, että se on iskenyt tuhansiin kohteisiin Iranissa. USA on iskenyt esimerkiksi sotilaskohteisiin ja öljylaitoksiin.
Iran on tehnyt vastaiskuja naapurimaihin, joissa on USA:n tukikohtia. Iskuja on ollut jo 12 maassa Lähi-idässä.
Lähi-idän maissa on noin 3000 suomalaista. Monet heistä haluavat tulla sodan takia Suomeen.
Lähi-idästä on kuitenkin vaikea päästä matkustamaan pois, koska lentoliikenne ei toimi.
Ulkoministeriö järjesti lentokoneen hakemaan suomalaisia, mutta lennolle mahtui vain noin 160 ihmistä.
Avaa kuvien katselu
Iranin sota on laajentununut moniin maihin Lähi-idässä. Kuva: Maiju Hakalahti / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap
Suomen ydinaselaki
Hallitus kertoi tällä viikolla, että Suomi muuttaa lakia ydinaseista.
Puolustusministeri Antti Häkkänen kertoi, että jatkossa Suomen alueelle voidaan kuljettaa ydinase, jos sitä tarvitaan Suomen puolustamiseen.
Häkkänen sanoo, että lakimuutos tarvitaan, koska Suomi on nyt Naton jäsen. Natomaissa ei yleensä ole täyttä kieltoa ydinaseille.
Oppositiopuolueet ovat yllättyneet hallituksen ilmoituksesta, että ydinaseen tuonti sallitaan Suomeen. Asiaa on valmisteltu hallituksessa hiljaa.
Avaa kuvien katselu
Puolustusministeri Antti Häkkänen kertoi, että Suomi aikoo antaa luvan tuoda ydinaseen Suomeen, jos sitä tarvitaan Suomen puolustamiseen. Kuva: Berislav Jurišić / Yle
Puoluekannatus
Yle julkaisi tällä viikolla taas puolueiden kannatuskyselyn. Yle kysyy noin kuukauden välein suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.
Suosituin puolue on edelleen SDP. SDP:tä kannattaa noin 25 prosenttia suomalaisista. SDP ei ole hallituksessa.
Toiseksi suosituin puolue on kokoomus. Sen kannatus on noin 18 prosenttia. Kokoomuksen kannatus on laskenut hieman helmikuusta.
Kokoomus on hallituspuolue ja myös pääministeri Petteri Orpo on kokoomuksesta.
Kolmanneksi suosituin puolue on hallituspuolue perussuomalaiset.
Ja neljänneksi suosituin puolue on oppositiopuolue keskusta.
Avaa kuvien katselu
SDP on edelleen suosituin puolue. Kuva: eduskunta, Petteri Sopanen / Yle ja Silja Viitala / Yle, grafiikka: Nanna Särkkä / Yle
Kansainvälinen naistenpäivä
Viikon päätteeksi on vietetty kansainvälistä naistenpäivää tänään sunnuntaina.
Helsingissä järjestettiin naistenpäivän marssi. Marssille osallistui noin 20 000 ihmistä.
Marssilla vaadittiin, että tasa-arvoa pitää lisätä ja että naisten, tyttöjen ja vähemmistöjen oikeuksia pitää edistää.
Naistenpäivän marssin tapahtumaan osallistui myös pääministeri Petteri Orpo.
Naistenpäivää on vietetty ympäri maailmaa 1900-luvun alusta lähtien. Suomessa naistenpäivä tuli kalenteriin vuonna 1990.
Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!
Avaa kuvien katselu
Sunnuntaina vietettiin Kansainvälistä naistenpäivää. Kuva: Seppo Samuli / Lehtikuva