Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 7.3.2026

Asuntolainojen takaisinmaksuajan pidentyminen

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Viikon aihe

Tämän viikon aihe on asuntolainojen takaisinmaksuajan pidentyminen.

Suomessa voi saada pidempiä asuntolainoja kuin ennen.

Huhtikuussa tulee voimaan laki, joka sallii jopa 35 vuoden asuntolainat.

Aiemmin lainan maksuaika on ollut yleensä korkeintaan 25 tai 30 vuotta.

Kerromme nyt, mitä muutos tarkoittaa ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla.

Henkilö katsoo esitettä jossa asuntojen pohjapiirroksia.

Avaa kuvien katselu

Pieni kuukausierä voi helpottaa asunnon ostamista. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Korkokulut

Lainanmaksun kuukausierä pienenee, kun laina-aika pitenee.

Se helpottaa lainan lyhentämistä, jos tulot ovat pienet.

Siksi aiempaa useammilla suomalaisilla on ehkä mahdollisuus ostaa oma koti.

Pitkä laina-aika nostaa kuitenkin lainan korkokuluja.

Tavallinen asuntolainan määrä on Suomessa 125 000 euroa.

Jos laina-aika on 35 vuotta, lainasta pitää maksaa korkoja noin 77 000 euroa. Se on 12 000 euroa enemmän kuin 30 vuoden lainassa.

Suomalaiset eivät ole ottaneet paljon pitkiä lainoja.

Yli 25 vuoden asuntolainan on ottanut noin 30 prosenttia suomalaisista.

Kaikilla suomalaisilla on asuntolainoja yhteensä noin 100 miljardia euroa.

Omat säästöt

Hallitus suunnittelee myös toista keinoa helpottaa asunnon ostoa.

Tarkoitus on, että asunnon ostaminen on helpompaa myös niille, joilla ei ole säästössä paljon rahaa.

Jatkossa asunnon voi ehkä ostaa pienemmillä säästöillä kuin ennen.

Hallitus ehdottaa, että omaa rahaa tarvitaan vain 5 prosenttia asunnon hinnasta ja lopun voi lainata pankista.

Riskit

Asiantuntijat sanovat, että pidempi laina-aika voi auttaa perheitä ja pienitulosia ostamaan oman kodin.

Asiantuntijat kuitenkin varoittavat riskeistä.

Pitkät lainat voivat lisätä velkaantumista ja talousongelmia, jos ihmiset ottavat liian suuria lainoja.

Pitkä laina voi kasvattaa perheen velkaa.

Iso velka voi olla ongelma, jos elämäntilanne muuttuu esimerkiksi työttömyyden takia.

Suomen Pankki ja pankkivalvoja Finanssivalvonta sanovat, että ihmisten pitää ymmärtää, että laina tulee kalliimmaksi, jos maksuaika on tosi pitkä.

Suomen pankki- teksti seinässä.

Avaa kuvien katselu

Suomen pankki ja Finanssivalvonta varoittavat pitkien lainojen riskeistä. Kuva: Matti Myller / Yle

Kertaus

Viikon uutinen selkosuomeksi kertoi asuntolainojen pidentymisestä Suomessa.

Uusi laki mahdollistaa jopa 35 vuoden asuntolainat. Pitkä laina-aika tuo ihmisille uusia mahdollisuuksia ostaa koti, mutta se myös lisää talousriskejä.

Asiantuntijat sanovat, että ihmisten pitää laskea tarkkaan, millainen laina sopii omaan talouteen.

Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!