Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 6.3.2026

Ydinaseet Suomessa. Evakuointilennot Lähi-idästä. Köyhyys. Vantaan tulipalo. Sää

Suomi muuttaa ydinaselakia

Ensin uutinen ydinaseista Suomessa.

Suomi muuttaa lakia, joka rajoittaa ydinaseita.

Nyt laki kieltää kaikki ydinaseet Suomessa.

Hallitus haluaa muuttaa lakia. Hallitus haluaa, että Suomeen voi tuoda ydinaseen, jos sillä puolustetaan Suomea.

Eduskunnassa moni puolue moittii hallituksen suunnitelmaa. Puolueet vaativat, että ydinaseista päätetään yhdessä.

Suomi muuttaa lakia, joka rajoittaa ydinaseita.

Suomi evakuoi Lähi-idästä

Suomalaisia tuodaan kotiin Lähi-idän sota-alueelta.

Suomen valtio järjestää lennon, joka lähtee Omanista sunnuntaina. Lentolippu maksaa noin 1 200 euroa.

Lennolle halusi 600 suomalaista. Vain noin 160 mahtuu lennolle.

Jopa 3 000 suomalaista oli Lähi-idässä, kun sota Iranissa alkoi viime viikonloppuna. He jäivät jumiin alueelle, koska lentoja peruttiin ja lentokenttiä suljettiin ilmaiskujen takia.

Suomalaisia tuodaan kotiin Lähi-idän sota-alueelta sunnuntaina.

EU tarkkailee Suomen köyhyyttä

Sitten uutinen köyhyydestä.

Entistä useampi nuori aikuinen on vaarassa joutua köyhyyteen ja syrjäytyä. Vaarassa on useampi kuin joka kolmas nuori aikuinen.

Köyhyys uhkaa etenkin niitä alle 30-vuotiaita, jotka asuvat yksin.

Suomi on joutunut EU:n tarkkailuun köyhyyden takia. Suomessa on liikaa työttömyyttä, ja suomalaisilla on käytössä liian vähän rahaa muihin EU-maihin verrattuna. Myös terveyspalveluita voi olla vaikeaa saada Suomessa.

Entistä useampi nuori aikuinen on vaarassa joutua köyhyyteen ja syrjäytyä.

Vantaan palosta epäilty on vangittu

Lopuksi vielä uutinen Vantaan tulipalosta.

Poliisi on vanginnut 71-vuotiaan miehen Vantaan Pähkinärinteen tulipalon takia.

Poliisi epäilee miestä 5 murhasta. Poliisi myös epäilee, että mies sytytti tulipalon tahallaan.

Tulipalossa kuoli 2 aikuista ja 3 lasta.

Poliisi on vanginnut 71-vuotiaan miehen.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lauantai on etelässä aurinkoinen ja keväisen lämmin.

Pohjoisessa pilvisyys vaihtelee.

Paikoin sataa vähän räntää tai lunta.