Selkouutiset | torstai 5.3.2026
Sote. Puoluekannatus. Jääsauna. Sääennuste.
Sote-palvelut
Aluksi uutinen politiikasta.
Eduskunta keskusteli eilen sosiaali- ja terveyspalveluista eli sote-palveluista.
Sote-palveluissa tehtiin iso muutos 3 vuotta sitten. Silloin ne siirrettiin kunnilta hyvinvointialueille.
Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että hallitus on vahvistanut sote-palveluita ja lisännyt soten rahoitusta 4 miljardia euroa.
Oppositiopuolueet ihmettelivät Orpon puhetta.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen sanoi, että hallitus on vain leikannut rahoitusta.
”Pääministeri, se mitä te olette saaneet aikaan on massiiviset leikkaukset sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitukseen, jonka te unohditte mainita puheenvuorossanne. ”
Eduskunta on keskustellut sote-palveluista.
Pääministeri Petteri Orpo kutsuu kaikki puolueet työryhmään, joka kehittää sote-palveluita.
Puoluekannatus
Nyt toinen uutinen politiikasta.
Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.
Suosituin puolue on edelleen SDP. SDP:tä kannattaa 25 prosenttia suomalaisista.
SDP on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa.
Toiseksi suosituin puolue on edelleen Kokoomus. Kokoomusta kannattaa noin 18 prosenttia suomalaisista. Kokoomuksen kannatus on laskenut helmikuusta.
Kokoomus on hallituksessa ja myös pääministeri Petteri Orpo on kokoomuksesta.
Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.
Kolmanneksi suosituin puolue on hallituspuolue perussuomalaiset.
Ja neljänneksi suosituin puolue on oppositiopuolue Keskusta.
Jääsaunat
Lopuksi tutustumme jääsaunaan.
Pohjois-Pohjanmaalle on rakennettu kaksi suurta jääsaunaa.
Toinen jääsauna on Oulussa ja toinen on Oulaisissa.
Saunojen seinät on rakennettu suurista jäätiilistä.
Molemmissa saunoissa on hyvät löylyt.
Oululainen Samuli Keisu kertoo, että heidän saunaan mahtuu jopa 40 ihmistä.
Pohjois-Pohjanmaalle on rakennettu kaksi suurta jääsaunaa. Molemmat saunat valmistuivat viime viikolla.
Jääsaunat ovat harvinaisia. Kun tulee kesä, jääsauna sulaa pois.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina Lapissa tulee lumisateita ja vesisateita.
Etelässä on poutaa ja yleisesti myös aurinkoista.