Selkouutiset | keskiviikko 4.3.2026
Tulipalo Vantaalla. Suomalaiset Lähi-idässä. Jäistä pelastuminen. Sää.
Tulipalo Vantaalla
Ensin uutinen Vantaan tulipalosta.
Vantaalla oli tiistaina tulipalo, jossa kuoli 5 ihmistä. Tulipalo syttyi kerrostalossa. Tulipalossa kuoli somalitaustaisen perheen 2 aikuista ja 3 pientä lasta. Perheen vauva pelastui ja on sairaalahoidossa.
Poliisi epäilee, että noin 70-vuotias mies sytytti tulipalon tahallaan. Poliisi sanoo, että teon syy ei ole rasismi.
Vantaalla oli tiistaina tulipalo, jossa kuoli 5 ihmistä. Kerrostalosta vietiin turvaan noin 60 ihmistä. 4 ihmistä vietiin sairaalaan.
Suomalaiset Lähi-idässä
Seuraavaksi uutinen suomalaisista Lähi-idässä.
Persianlahden alueella on noin 3000 suomalaista turistia. Ihmiset eivät pääse alueelta takaisin Suomeen. Syynä on se, että lentoyhtiöt ovat peruneet lentoja Iranin sodan takia. Esimerkiksi Finnairin maaliskuun lennot Dohaan ja Dubaihin on peruttu.
Persianlahden alueella on jumissa noin 3000 suomalaista turistia. Ulkoministeriö lähettää alueelle ihmisiä auttamaan suomalaisia.
USA ja Israel hyökkäsivät Iraniin lauantaina. Iran on tehnyt tämän jälkeen iskuja moneen Persianlahden alueen maahan.
Jäistä pelastuminen
Nyt aiheena on pelastuminen kylmästä vedestä.
Itä-Suomen uimahalleissa opetetaan ihmisille sitä, miten kylmästä vedestä pääsee pois talvella. Varsinkin keväällä meren tai järven jää voi olla heikkoa. Jää voi pettää ihmisen alta.
Itä-Suomessa hukkuu paljon ihmisiä. Onnettomuus tapahtuu usein niin, että jää pettää moottorikelkan alta.
Siksi ihmisiä opetetaan nousemaan kylmästä vedestä jäälle.
Eila Kähkönen ja Heikki Koskela kertovat, mitä ovat oppineet kurssilla Kuopion uimahallissa.
Elina Kähkönen:
-Ehkä se rauhoittuminen. Jos järvellä tipahtaa, että miten siihen voi suhtautua.
Heikki Koskela:
-Kuinka jalat pyrkivät jään alle. Ne pitää saada sieltä jään alta pois.
Sää
Vielä sääennuste.
Torstaina etelässä paistaa aurinko. Pohjoisessa taivaalla on pilviä. Lämpötila on suuressa osassa Suomea plussan puolella.