Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 3.3.2026

Lähi-itä. Asuntolainat. Huumeet. Sää.

Lähi-itä

Ensin uutinen Lähi-idästä.

USA ja Israel ovat jatkaneet iskuja Iraniin. Israel on tuhonnut Iranin valtiollisen television rakennuksen.

Kuwait ampui maanantaina vahingossa alas 3 USA:n lentokonetta. Kuwait on USA:n liittolainen.

Iran on tehnyt kostoiskuja Israeliin ja Persianlahden arabimaihin.

USA ja Israel ovat jatkaneet iskuja Iraniin. Maat haluavat, että Iranin johtajat vaihtuvat.

Asuntolainat

Seuraavan uutisen aihe on asuntolaina.

Asuntolainaan tulee lakimuutos. Tulevaisuudessa asuntolainan voi maksaa takaisin jopa 35 vuoden aikana. Nyt asuntolainan pisin maksuaika on 30 vuotta.

Muutoksen tavoite on, että ihmiset kuluttavat enemmän rahaa erilaisiin ostoksiin. Rahaa jää kulutukseen, jos asuntolainaa pitää maksaa kuukaudessa vähemmän kuin nyt.

Suomen Pankin asiantuntija sanoo, että muutos on huono asia. Asuntolainan pitkä maksuaika lisää ihmisten velkoja.

Asuntolainan voi tulevaisuudessa maksaa takaisin jopa 35 vuoden aikana. Laki tulee voimaan huhtikuun alussa.

Huumeet

Nyt uutinen huumeista.

Suomessa kuolee paljon nuoria ihmisiä huumeisiin. Vuonna 2023 Suomessa kuoli huumeisiin lähes 100 alle 25-vuotiasta ihmistä.

Huumekuoleman voi usein estää lääkkeellä, jonka nimi on naloksoni. Lääkettä käytetään huumeiden yliannostukseen esimerkiksi USA:ssa.

Lääkettä käytetään Suomessa vasta vähän, koska laki on epäselvä.

Lääkäri Tuuli Kormano toivoo valtiolta lakimuutosta:

- Koko ajan nuoria kuolee, niin se on kiireellinen asia. Lakimuutos pitää tehdä niin, että naloksoni on mahdollista jakaa anonyymisti.

Sää

Vielä sääennuste.

Lännessä sataa huomenna keskiviikkona. Lämpötila vaihtelee +2 ja +6 asteen välillä. Pohjoisessa on vähän pakkasta.