Selkouutiset | maanantai 2.3.2026
Iran. Suomalaiset Lähi-idässä. Euroviisut. Sää.
Iranin sota
Aluksi uutinen sodasta Lähi-idässä.
USA ja Israel jatkavat ilmaiskuja Irania vastaan.
USA ja Israel aloittivat hyökkäyksen Iraniin lauantaina. Iskuissa kuoli Iranin ylin johtaja Ali Khamenei.
Presidentti Trump sanoo, että hyökkäys Iraniin voi kestää neljä viikkoa.
USA:n tavoite on kaataa Iranin nykyinen hallinto ja saada maahan uudet johtajat.
USA ja Israel ovat jatkaneet iskuja Irania vastaan.
Iran on vastannut hyökkäykseen kostoiskuilla.
Iran on iskenyt Israeliin ja USA:n sotilastukikohtiin monissa Lähi-idän maissa. Räjähdyksiä on ollut esimerkiksi Abu Dhabissa, Dubaissa, Dohassa ja Kuwaitissa.
Suomalaiset Lähi-idässä
Tuhansia suomalaismatkailijoita on jäänyt jumiin Persianlahden alueelle.
Ilmaiskujen takia lentoja on peruttu ja lentokenttiä on suljettu useissa alueen maissa.
Persianlahden alueella ja Israelissa on tällä hetkellä ehkä noin 3000 suomalaista.
Eniten suomalaisia on Arabiemiraateissa ja Qatarissa. Iranissa on noin 70 suomalaista.
Ulkoministeriö kehottaa ihmisiä pysymään rauhallisena.
Suomen Euroviisu
Sitten aiheena Euroviisut.
Suomen edustaja Euroviisuihin on valittu.
Suomea edustavat laulaja Pete Parkkonen ja viulisti Linda Lampenius. He esittävät Euroviisuissa kappaleen Liekinheitin.
Suomen Euroviisu-edustaja valittiin Uuden Musiikin Kilpailussa lauantaina.
Parkkonen ja Lampenius olivat asiantuntijoiden ja yleisön suosikkeja.
UMK-finaalia katsoi ennätysyleisö. Sitä katsoi televisiosta yli 2,5 miljoonaa suomalaista.
Euroviisut järjestetään toukokuussa Itävallan pääkaupungissa Wienissä.
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Huomenna lumisateita saapuu Suomeen. Lunta sataa eniten pohjoisessa.
Ajokeli on huono.
Etelässä on yksittäisiä plusasteita.
Tuuli on kohtalaista.