Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 1.3.2026
Hyökkäys Iraniin. Aleksanteri Kivimäki. Taudit. Suomen euroviisuedustaja.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
USA:n ja Israelin hyökkäys Iraniin
Avaa kuvien katselu
Iranin pääkaupungissa Teheranissa nousee savua, kun USA ja Israeli iskivät sinne. Kuva: Atta Kenare / AFP
Viikon suuri uutinen tuli lauantaina Lähi-idästä.
USA ja Israel hyökkäsivät Iraniin. Ne iskivät suurella voimalla eri puolille Irania.
srael osallistuu iskuihin, koska se on USA:n liittolainen.
USA:n presidentti Donald Trump sanoo, että hyökkäyksen tarkoitus on suojella USA:ta uhkilta, joita Iran aiheuttaa.
USA ei halua, että Iran kehittää oman ydinaseen.
Iranin ylin johtaja Ali Khamenei on kuollut USA:n ja Israelin iskuissa.
Iran on vastannut iskuihin kostoiskuilla. Iran on iskenyt Israelin ja USA:n sotilastukikohtiin monissa Lähi-idän maissa.
Lähi-idän lentokentillä on alkanut kaaos eli sekava tilanne.
Tuhansia lentoja on peruttu ja lentokenttiä on suljettu.
Tietomurtautuja Aleksanteri Kivimäen tuomio
Avaa kuvien katselu
Hovioikeus kovensi Aleksanteri Kivimäen tuomiota. Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Helsingin hovioikeus kovensi tällä viikolla tietomurtautuja Aleksanteri Kivimäen vankeustuomiota.
Kivimäki teki tietomurron Psykoterapiakeskus Vastaamoon noin 8 vuotta sitten.
Käräjäoikeus antoi hänelle tuomion noin 2 vuotta sitten. Nyt Hovioikeus pidensi Kivimäen vankeustuomiota 8 kuukaudella.
Kivimäen tuomio on nyt 6 vuotta ja 11 kuukautta vankeutta.
Hovioikeus sanoo, että Kivimäen rikokset kohdistuivat ihmisiin, jotka olivat haavoittuvassa asemassa.
Kivimäki julkaisi yli 30 000 potilaan tiedot internetissä ja vaati heiltä rahaa.
Jutun syyttäjä on tyytyväinen, että hovioikeus kovensi Aleksanteri Kivimäen tuomiota.
Kivimäki ehkä pyytää lupaa valittaa tuomiosta korkeimpaan oikeuteen.
Influenssa ja muut taudit
Avaa kuvien katselu
Suomessa on nyt paljon flunssaa. Lomakausi lisää tartuntoja, kun ihmisiä on paljon samassa paikassa esimerkiksi ravintoloissa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
Influenssakausi on jatkunut pidempään kuin tavallisesti.
Asiantuntijat sanovat, että influenssatartuntoja tapahtuu nyt paljon.
Influenssarokote ei ole toiminut tänä talvena hyvin. Siksi influenssa leviää helpommin kuin tavallisesti.
Myös tavallista flunssaa ja norovirusta on Suomessa nyt paljon.
Norovirus aiheuttaa kovaa vatsatautia, ripulia ja oksentamista.
Tautien leviämistä lisää talvilomakausi. Ihmisiä on paljon esimerkiksi hiihtokeskusten tai huoltoasemien ravintoloissa.
Asiantuntijat muistuttavat, että käsien pesu ja käsihuuhde ovat hyviä keinoja suojautua taudeilta.
Suomen euroviisuesiintyjä
Avaa kuvien katselu
Linda Lampenius ja Pete Parkkonen voittivat Uuden Musiikin Kilpailun. Kuva: Miikka Varila / Yle
Tällä viikolla valittiin Suomen edustaja Euroviisuihin.
Yleisö ja asiantuntijat antoivat pisteitä ehdokkaille Uuden Musiikin Kilpailussa lauantaina.
Kilpailun voittivat viulisti Linda Lampenius ja laulaja Pete Parkkonen.
He esittävät kappaleen, jonka nimi on Liekinheitin.
Linda Lampenius ja Pete Parkkonen edustavat Suomea Euroviisuissa.
Euroviisut järjestetään toukokuussa Itävallan pääkaupungissa Wienissä.
Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!