Selkouutiset | perjantai 27.2.2026
Kela ja konepäätökset. Suomen kielen oppiminen. Merijää ja turismi. Sää.
Kone alkaa tehdä suuren osan Kelan päätöksistä
Aluksi Kelan uudistuksesta.
Kone alkaa tehdä suuren osan Kelan etuuspäätöksistä. Tähän asti vain noin 20 prosenttia päätöksenteosta on automatisoitu.
USA:sta ollaan hankkimassa lähes 600 miljoonan euron tietojärjestelmää. Se automatisoi noin 80 prosenttia päätöksistä.
Aluksi kone päättää esimerkiksi perhe-eläkkeestä.
Laki sanoo, että harkinnanvaraisia etuuksia ei saa automatisoida kokonaan. Esimerkiksi toimeentulotuki on harkinnanvarainen etuus.
Sosiaalipolitiikan professori Minna van Gerven sanoo, että konepäätökset voivat vähentää inhimillistä harkintaa.
Kone alkaa tehdä osan Kelan etuuspäätöksistä. Se voi tarkoittaa ehkä 1000 ihmisen työn loppumista.
Suomen kieli ammattikorkeakouluissa
Sitten kieliopinnoista.
Monet ammattikorkeakoulut kannustavat kansainvälisiä opiskelijoita suomen kielen opintoihin. Niihin voi saada apurahaa.
Apurahat on tarkoitettu opiskelijoille EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta. Heille lukuvuosi maksaa noin 10 000 euroa, joten apuraha on tarpeellinen.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa voi saada 200:n tai jopa 5000 euron stipendin.
Tarkoitus on, että opiskelijat pääsevät paremmin harjoitteluun ja saavat työtä alueella.
Monet ammattikorkeakoulut tukevat suomen oppimista apurahalla.
Nepalilainen Anjali Bistaa opiskelee sairaanhoitajaksi. Hän haluaa oppia suomen kielen ja jäädä Suomeen töihin.
Merijää on turisteille eksoottinen
Lopuksi talvimatkailusta Lapissa.
Merijää kiinnostaa turisteja Suomen ja Ruotsin rajalla. Suomen Tornio ja Ruotsin Haaparanta houkuttelevat ulkomaisia matkailijoita.
Maaliskuussa Tornion tapahtumakeskus Torandaan valmistuu iso kelluntakeskus.
Lisäksi Perämeren jäälle on perustettu kotakylä.
Merijää houkuttelee turisteja Suomen ja Ruotsin rajalla. Turismi odottaa kasvua myös junayhteydestä Tornion ja Haaparannan välillä.
Sää
Vielä sääennuste.
Lauantaina pohjoisessa sataa lunta.
Etelässä voi sataa vähän tihkua.
Pohjoisessa on muutama aste pakkasta. Muualla lämpötila on yli 0 astetta.