Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 26.2.2026

Kotouttaminen. Vastaamo. Päiväreivit. Sääennuste.

Maahanmuuttajien kielenopetus

Aluksi uutinen maahanmuuttajien kielenopetuksesta.

Maahanmuuttajien kielenopetukseen tulee ehkä isot leikkaukset.

Hallitus aikoo leikata 46 miljoonaa euroa kotouttamisrahasta.

Leikkaus vähentää erityisesti suomen kielen opetusta.

Jatkossa maahanmuuttajien kielikoulutus on osa kuntien työvoimakoulutusta.

Esimerkiksi kansalaisopistot eivät enää saa valtion rahaa maahanmuuttajien kielikoulutukseen.

Viime vuonna opistoissa opiskeli melkein 60 000 maahanmuuttajaa.

Maahanmuuttajien kielenopetukseen tulee ehkä isot leikkaukset.

Asiantuntijat sanovat, että leikkaukset vaikeuttavat maahanmuuttajien työllistymistä. Siksi myös työttömyys voi lisääntyä.

Myös monilta opistojen opettajilta voi loppua työ.

Aleksanteri Kivimäen rangaistus

Nyt uutinen Vastaamo-tietomurrosta.

Helsingin hovioikeus on koventanut Aleksanteri Kivimäen rangaistusta.

Kivimäki on tuomittu Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrosta.

Kivimäen tuomio on nyt 6 vuotta ja 11 kuukautta vankeutta.

Tuomio piteni 8 kuukaudella käräjäoikeuden tuomiosta.

Hovioikeus sanoo, että Kivimäki teki ison rikossarjan. Se koski haavoittuvia ihmisiä.

Kivimäki julkaisi yli 30 000 potilaan tiedot internetissä ja vaati heiltä rahaa.

Helsingin hovioikeus on koventanut Aleksanteri Kivimäen rangaistusta.

Tuomion syitä ovat esimerkiksi törkeä tietomurto ja kiristys.

Päiväreivit

Lopuksi kulttuuriuutinen.

Helsingin Tekniikan museossa järjestetään nyt päiväreivejä.

Ne ovat tapahtumia, joissa soi elektroninen tanssimusiikki.

Tapahtumasarjan nimi on Lördagis. Esiintyjinä ovat esimerkiksi Jori Hulkkonen ja Rinneradio.

Helsingin Tekniikan museossa järjestetään nyt päiväreivejä.

Niissä musiikkia voi kuunnella iltapäivällä, eikä tarvitse juhlia yöllä.

Museo saa uusia kävijöitä ja uudenlaista käyttöä.

Musiikki myös kuulostaa museossa hieman erilaiselta kuin baarissa.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina Suomeen tulee lämmintä ilmaa lounaasta.

Päivällä idässä ja pohjoisessa sataa vielä lunta.

Etelässä ja lännessä sataa monin paikoin tihkua.

Lämpötila nousee etelässä nollan yläpuolelle, pohjoisessa on pakkasta.