Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 25.2.2026

Valtion säästöt. Työllisyys. Trumpin puhe. Majakat. Sää

Puolueet sopivat tulevista säästöistä

Ensin uutinen valtion säästöistä.

Seuraava hallitus joutuu säästämään rahaa 8…11 miljardia euroa. Kaikki puolueet paitsi vasemmistoliitto sopivat säästöistä.

Puolueiden tavoitteena on, että Suomi ei joudu ottamaan liikaa velkaa tulevina vuosina.

Suomen valtion talous on nyt 4,5 prosenttia miinuksella. EU-sääntöjen mukaan valtion talous saa olla enintään 3 prosenttia miinuksella.

Suomen valtio tuottaa siis paljon vähemmän rahaa kuin se kuluttaa. Puolueet sopivat, että seuraava hallitus säästää jopa 11 miljardia euroa.

Ulkomaalaisten työllisyys kasvoi Suomessa

Seuraavaksi uutinen työllisyydestä eli töissä olevista ihmisistä.

Suomessa ulkomaalaisten työllisyys on kasvanut 2020-luvulla. Samalla suomalaisten työllisyys väheni.

Suomeen tuli viidessä vuodessa lähes 90 000 uutta työllistä. Heistä lähes kaikki ovat ulkomaalaisia.

Ulkomaalaisia on töissä etenkin rakennusalalla, hotelli- ja ravintola-alalla, teollisuudessa sekä sosiaali- ja terveysalalla.

Slovakialainen Katarina Bobotova johtaa hotellia Lapissa. Hän pitää Lapin rauhasta.

Suomessa ulkomaalaisten työllisyys on kasvanut 2020-luvulla. Suomalaisten työllisyys on vähentynyt.

Trump puhui kongressille

Sitten uutinen USA:n presidentin puheesta.

USA:n presidentti Donald Trump puhui kongressille. Puhe käsitteli kansakunnan tilaa. USA:n presidentti pitää puheen kansakunnan tilasta joka vuosi.

Trumpin puhe kesti lähes 2 tuntia. Se keskittyi talouteen ja maahanmuuttoon.

Trump sanoi, että hän on onnistunut laskemaan veroja ja luomaan uusia työpaikkoja amerikkalaisille.

Majakkasaarelle pääsi jäätä pitkin

Lopuksi vielä majakoista.

Tänä talvena meren jää oli kestävää, ja monille majakoille pystyi kulkemaan jäätä pitkin.

Ihmiset kävelivät tai hiihtivät jäätä pitkin esimerkiksi Tankarin majakalle. Majakka on saarella, Kokkolan edustalla.

Nyt majakoille ei kannata kävellä. Sää on lämmennyt ja jää ei ehkä enää kestä ihmistä.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina on sateista.

Vettä tai lunta sataa koko maassa.

Lännessä lämpötila on plussalla.

Muualla maassa on pakkasta.