Selkouutiset | tiistai 24.2.2026
Sodan vuosipäivä. Yrittäjät ja Trump. Asuntolainat. Tuetut lomat. Sää.
Ukrainan sodan vuosipäivä
Aluksi sodan vuosipäivästä.
Venäjän täysimittainen hyökkäys Ukrainaan alkoi 4 vuotta sitten.
Euroopan unionin johtajia vierailee Kiovassa vuosipäivänä. Myös presidentti Alexander Stubb osallistuu muistoseremoniaan.
EU:n ulkoministerit eivät päättäneet eilen uusista pakotteista Venäjää vastaan. Syy oli Unkarin ja Slovakian vastustus.
Pakotteiden tarkoitus oli estää eurooppalaisten yhtiöiden palvelut Venäjän varjolaivastolle.
Varjolaivastolla kierretään kansainvälisiä rajoituksia öljykaupassa. Varjolaivastolla Venäjä saa miljardeja euroja maan sotakassaan.
Venäjän täysimittainen hyökkäys Ukrainaan alkoi 4 vuotta sitten. Rintamalla ei ole pitkään aikaan tapahtunut suuria muutoksia.
Suomalaisyritykset ja Trump
Sitten taloudesta.
USA:n presidentti Donald Trumpin politiikka huolestuttaa suomalaisfirmoja.
Suomen yrittäjät teki kyselyn. Joka toinen pieni ja keskisuuri yritys sanoi, että USA:n talouspolitiikka vaikuttaa yrityksen toimintaan.
Siihen vaikuttavat Euroopan ja USA:n kauppasuhteet.
Myös Trumpin ilmastopolitiikka ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan huolestuttavat suomalaisyrityksiä.
Eniten huolissaan ovat yrittäjät, jotka kannattavat kokoomuspuoluetta.
Asuntolainat
Uutinen asuntolainoista.
Vanhoihin asuntoihin on aiempaa vaikeampi saada asuntolainaa. Näin kertovat monet kiinteistönvälittäjät ympäri Suomen.
Lainansaanti on vaikeampaa, jos omakotitaloon tai taloyhtiöön on tulossa suuria korjauksia.
Pankit Nordea ja OP Pohjola kuitenkin kertovat, että lainansaantiin ei ole tehty muutoksia.
Vammaisten tuet
Lopuksi vammaisten tuesta.
Vammaisperheiden tuetut lomat loppuvat tämän vuoden jälkeen.
Syy ovat valtion säästöt. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus lopettaa lomajärjestöjen rahoituksen.
Viimeinen tuettu loma järjestettiin Kainuun Vuokatissa. Lomalla oli 7 perhettä.
Sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona pilvisyys vaihtelee.
Lapissa voi sataa vähän lunta.
Pakkasta on noin 5…15 astetta.