Selkouutiset | maanantai 23.2.2026
Naudanliha. Meksiko. Olympialaiset. Sää
Suomalaisia nautoja myydään ulkomaille
Ensin uutinen naudanlihasta.
Suomesta myydään paljon nautoja ulkomaille, vaikka Suomessa on pulaa naudanlihasta.
Nautoja myydään ulkomaille, koska ulkomailla niistä maksetaan enemmän kuin Suomessa.
Viime vuonna Suomesta myytiin ulkomaille lähes 400 elävää nautaa. Se on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Ulkomailla elävistä naudoista maksetaan hyvin muun muassa siksi, että halal-teurastettu liha on suosittua.
Suomessa naudanlihasta maksetaan vähemmän kuin ulkomailla. Siksi Suomesta myydään paljon nautoja ulkomaille.
Meksikossa väkivaltaisuuksia
Seuraavaksi uutinen Meksikosta.
Meksikossa on nyt paljon väkivaltaa huumepomon kuoleman vuoksi.
Väkivalta alkoi eilen, kun Meksikon armeija tappoi ison huumekartellin pomon.
Huumekartellin asemiehet tukkivat moottoriteitä sekä polttivat busseja ja rakennuksia. Moni koulu on tänään kiinni väkivallan vuoksi.
Suomen ulkoministeriö sanoo, että Meksikossa on oltava varovainen. Meksikossa on nyt yli 300 suomalaista.
Meksikossa on nyt paljon väkivaltaa, koska armeija tappoi ison huumekartellin pomon.
Suomelle 6 mitalia olympialaisista
Talviolympialaiset päättyivät eilen Italiassa.
Olympialaisten päätösjuhlassa Suomen lippua kantoi taitoluistelija Iida Karhunen.
Suomi sai olympialaisista kuusi mitalia. Suomi sai yhden hopeamitalin ja viisi pronssimitalia.
Suomen mitalit tulivat yhdistetystä mäkihypystä ja hiihdosta, ampumahiihdosta, maastohiihdosta ja jääkiekosta.
Suomen olympiakomitea odotti enemmän mitaleja maastohiihdosta
Olympialaisissa eniten mitaleja sai Norja, yhteensä 41 mitalia.
Paralympialaiset alkavat Italiassa 6. maaliskuuta.
Talviolympialaiset päättyivät eilen Italiassa.
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Huomenna maan etelä- ja keskiosassa on pilvistä.
Pohjoisessa paistaa aurinko.
Sää ei ole tuulinen.
Lämpötila on -5…-15 astetta.