Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 22.2.2026

Rauhanneuvosto. Rydmanista sosiaali- ja terveysministeri. Vanhuskuolemat. Asuntorakentaminen. Al-Holin leiri. Olympialaiset.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Trumpin rauhanneuvosto

Presidentti Donald Trump hymyilee leveästi maailman talousfoorumissa Sveitsin Davosissa 22. tammikuuta 2026 sen jälkeen, kun hän on allekirjoittanut niin sanotun rauhanneuvoston puolesta.

Avaa kuvien katselu

Donald Trump esitteli Sveitsin Davosissa allekirjoitusta rauhanneuvostoon. Kuva: Harun Ozalp / AOP

USA:n presidentin rauhanneuvosto on kokoontunut ensimmäistä kertaa tällä viikolla. Donad Trump on perustanut neuvoston, jonka piti koskea vain palestiinalaisalue Gazaa.

Trump kertoi kokouksessa, että USA antaa Gazan jälleenrakentamiseen 10 miljardia dollaria.

Ainakin 27 maata on hyväksynyt kutsun Trumpin neuvostoon. Euroopasta mukana ovat vain Bulgaria, Unkari, Albania ja Kosovo.

Trump on neuvoston elinikäinen puheenjohtaja.

Hän on esittänyt, että neuvosto voi korvata Yhdistyneitä kansakuntia eli YK:ta muissakin maailman konflikteissa.

Wille Rydman on uusi sosiaali- ja terveysministeri

Sosiaali- ja terveysministeriksi nimitetty Wille Rydman.

Avaa kuvien katselu

Wille Rydman on nimitetty uudeksi sosiaali- ja terveysministeriksi. Kuva: Petteri BĂĽlow / Yle

Perussuomalaisten kansanedustaja Wille Rydman on uusi sosiaali- ja terveysministeri.

Rydman tuli Kaisa Juuson tilalle. Juuso halusi jättää ministerin työn.

Wille Rydman sanoo, että sosiaali- ja terveysalan säästöistä pidetään kiinni.

Vanhusten kuolemat hoivakodeissa

Vanhuksen käsi puristaa käsinojaa. Rollaattori on vieressä.

Avaa kuvien katselu

Poliisi tutkii viittä vanhusten kuolemaa hoitokodeissa. Kuva: Mikko Koski / Yle

Vanhustenhoidossa on tänä talvena kuollut 5 ihmistä.

Hoitajat sanovat, että kuolemat eivät olleet yllätys.

Yli 50 vanhustenhoidon hoitajaa kertoi Ylelle kokemuksista. Hoitajat sanoivat, että vaaratilanteet ovat lisääntyneet. Suurin osa niistä ei silti tule tietoon.

Ammattiliitto Super saa lähes joka päivä ilmoituksia vaaratilanteista. Hoitajat sanovat, että syy on hoitajamitoituksen laskeminen.

Laki määrää, kuinka monta hoitajaa hoivakodissa pitää olla.

Suomessa rakennetaan nyt liikaa asuntoja

Vantaan Kivistöön on rakenteilla uusi ostoskeskus.

Avaa kuvien katselu

Asuntopulaa ei ole näkyvissä. Monet uudet asunnot ovat pitkään tyhjiä. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Asuntoja rakennetaan tänä vuonna ennätysvähän. Asiantuntijat sanovat Ylelle, että asuntoja rakennetaan silti liikaa.

Suurissa kaupungeissa asuntoja on jo enemmän kuin tarvitaan. Vaikka väestö kasvaa, taloustilanne on huono ja ihmiset asuvat aiempaa tiiviimmin.

Monessa uudessa talossa on paljon tyhjiä asuntoja.

Al-Holin leiri on suljettu

Ihmisiä pakolaisleirillä.

Avaa kuvien katselu

Suomi on aiemmin kotiuttanut 36 suomalaista Al-Holin leiristä. Kuva: Ahmed Mardnli / EPA

Al-Holin leiri Syyriassa on suljettu.

Leirissä oli vielä alkuvuonna noin 10 suomalaista, joista suurin osa lapsia.

Ulkoministeriön konsulipäällikkö Jussi Tanner sanoo, ettei hän voi kertoa suomalaisten tilanteesta tarkasti.

Leirissä on ollut terroristijärjestö Isisin taistelijoiden vaimoja ja lapsia.

Talviolympialaisten päätöspäivä

Suomen hiihtäjien ja yhdistetyn urheilijoiden hotelli Val di Fiemmessä, Italian talviolympialaissa 2026.

Avaa kuvien katselu

Suomalaisten mitalitavoite talviolympialaisissa toteutui. Kuva: Jelena Leppänen / Yle

Tänään sunnuntaina on ollut Milano-Cortinan talviolympialaisten päätöspäivä.

Suomi sai olympialaisista yhteensä 6 mitalia. Se oli myös Suomen olympiakomitean tavoite.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas ensi viikolla!