Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 19.2.2026

Uusi sote-ministeri. Vanhustenhoito. Olympiajääkiekkoa. Sää.

Sosiaali- ja terveysministeri

Ensin aiheena on uusi sosiaali- ja terveysministeri.

Perussuomalaisten Wille Rydmanista tulee uusi sosiaali- ja terveysministeri.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra kertoi Rydmanin valinnasta eilen illalla.

Rydman oli aiemmin 2 vuoden ajan Orpon hallituksen elinkeinoministeri. Viime kesänä hän palasi kansanedustajaksi.

Wille Rydman nousee sosiaali- ja terveysministeriksi Kaisa Juuson tilalle. Juuso ilmoitii viime viikolla, että hän jättää ministerin työn.

Sosiaali- ja terveyspalveluihin on suunniteltu isoja säästöjä. Wille Rydman sanoo, että säästöistä pidetään kiinni.

Vanhustenhoito

Sitten kerromme vanhustenhoidosta.

Hoitajat sanovat, että vanhusten turvallisuus on heikentynyt hoivakodeissa.

Hoitajat kertovat Ylelle, että erilaiset vaaratilanteet ovat lisääntyneet.

Myös hoitajien ammattiliitto Super kertoo, että se saa työntekijöiltä ilmoituksia vaaratilanteista melkein joka päivä.

Hoitajien mielestä vaaratilanteiden määrä hoivakodeissa on kasvanut, koska hoitajamitoitus on pienentynyt.

Hoitajamitoitus tarkoittaa sitä, että Suomessa laki määrää, kuinka monta hoitajaa hoivakodissa pitää olla.

Tänä talvena hoivakodeissa on sattunut ainakin 5 kuolemantapausta, joita poliisi tutkii.

Jääkiekko

Sitten urheilu-uutinen.

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue etenee mitalipeleihin talviolympialaisissa.

Leijonat voitti illalla Sveitsin jatkoajalla 3-2 ja pelaa siis välierissä.

Välierät pelataan huomenna. Välierissä kohtaavat Suomi ja Kanada sekä USA ja Slovakia.

Otteluiden voittajat pelaavat kultamitalista ja häviäjät pronssimitalista.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Huomenna aurinko paistaa lähes koko maassa. Itärajalla on pilvistä.

Etelässä ja lännessä sää lämpenee hieman.