Uutisviikko selkosuomeksi | Sunnuntai 15.2.2026
Kaisa Juuso. Sanni Grahn-Laasonen. MĂŒnchenin trvallisuuskokous. Asko ja Sotka. Talvilomat.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso
Aluksi uutinen politiikasta.
TÀllÀ viikolla tuli kaksi uutista hallituksen ministereistÀ.
EnsimmÀinen ministeriuutinen oli, ettÀ sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso eroaa ministerin työstÀ.
Juuso sanoo, ettÀ ministerin työ on ollut raskasta ja ettÀ hÀnen on pitÀnyt tehdÀ vaikeita pÀÀtöksiÀ.
Hallitus on tehnyt Juuson ministerikaudella paljon sÀÀstöjÀ sosiaali- ja terveyspalveluista.
Kaisa Juuso on perussuomalaisten kansanedustaja ja ministeri.
Juuso ilmoitti ministerierosta torstaina. HÀn jÀi heti myös sairauslomalle.
Perussuomalaiset valitsee ensi viikolla uuden ministerin Juuson tilalle hallitukseen.
Avaa kuvien katselu
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso erosi ministerin työstÀ. Kuva: Petteri Sopanen / Yle
Sosaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen
Viikon toinen ministeriuutinen tuli kokoomuksesta.
Perjantaina kokoomuksen ministeri Sanni Grahn-Laasonen kertoi, ettÀ hÀn jÀÀ syksyllÀ perhevapaalle, koska hÀn saa vauvan.
Grahn-Laasonen on hallituksessa sosiaaliturvaministeri. HĂ€n on poissa syksyn ja palaa ministeriksi tammikuussa.
Kokoomus valitsee Grahn-Laasoselle sijaisen syksyksi.
Avaa kuvien katselu
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen jÀÀ syksyllÀ perhevapaalle. Kuva: Markku PitkÀnen / Yle
MĂŒnchenin turvallisuuskokous
Saksassa pidettiin tĂ€nĂ€ viikonloppuna MĂŒnchenin turvallisuuskokous.
Se on suuri kokous, johon kokoontuu maailman johtajia ja asiantuntijoita keskustelemaan turvallisuudesta.
Eurooppaa jÀnnitti, mitÀ USA sanoo Euroopalle.
USA:n ulkoministeri Marco Rubio piti puheen, joka oli sovitteleva ja rauhallinen.
Vaikka Rubion puhe oli sovitteleva, hÀnellÀ oli myös vaatimuksia Euroopalle.
Rubio sanoi, ettÀ Euroopan pitÀÀ ottaa enemmÀn vastuuta puolustuksesta.
Rubio arvosteli myös Euroopan maahanmuutto- ja ilmastopolitiikkaa.
Avaa kuvien katselu
USA:n ulkoministeri Marco Rubio puhui MĂŒncheninturvallisuuskokouksessa. Kuva: Kay Nietfeld / AOP
Asko ja Sotka
Huonekalukaupat Asko ja Sotka suljettiin tÀllÀ viikolla.
SyynÀ on konkurssi eli rahojen loppuminen.
Askon ja Sotkan omistaa firma, jonka nimi on Indoor Group. Se ei pysty enÀÀ toimimaan talousvaikeuksien takia.
Konkurssi on huono asia Askon ja Sotkan asiakkaille.
Monet suomalaiset ovat tilanneet ja maksaneet huonekaluja, jotka lÀhetetÀÀn tehtaalta.
Konkurssin takia kaikki asiakkaat eivÀt ehkÀ saa nÀitÀ huonekaluja.
Voi myös olla, ettÀ konkurssipesÀllÀ ei ole tarpeeksi rahaa palauttaa maksuja.
Tilanteen selvittÀminen voi kestÀÀ pitkÀÀn.
Avaa kuvien katselu
Askon ja Sotkan toiminta loppui konkurssin takia. Kuva: Jarno Kajova / Yle
Talvilomat
Lopuksi uutinen talvilomista.
Suomessa alkavat nyt maanantaina koululaisten talvilomat. Siksi myös monet aikuiset ovat lomalla.
Esimerkiksi hiihtokeskuksissa ja kylpylöissÀ on vilkasta noin kolmen viikon ajan.
EnsimmÀisenÀ talvilomat alkavat pÀÀkaupunkiseudun ja esimerkiksi Turun ja Porin kouluissa.
TÀmÀ oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!