Selkouutiset | torstai 12.2.2026
Peruskoulu. Rovaniemen asuntovuokraus. Eero Hirvonen. Sää.
Peruskoulun tulevaisuus
Ensin uutinen koulusta.
Peruskoulussa on tulevaisuudessa tärkeintä, että lapsi kasvaa hyväksi ihmiseksi. Näin sanoo opetus- ja kulttuuriministeriö. Ministeriö on miettinyt sitä, millainen peruskoulu on vuonna 2045.
Opetus- ja kulttuuriministeriön mielestä koulun pitää muuttua, kun maailma muuttuu.
Verna Bernelius opetus- ja kulttuuriministeriöstä:
-Opitaan yhdessä toimimaan jonkun hyvän päämäärän ja paremman maailman eteen. Opitaan näkemään oman toiminnan mahdollisuudet, niin se myös vahvistaa tulevaisuususkoa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on miettinyt tulevaisuuden koulua. Ministeriön mielestä koulun pitää muuttua maailman mukana.
Asuntojen vuokraus Rovaniemellä
Seuraava uutinen on Lapista.
Lappiin tulee talvella paljon ulkomaalaisia turisteja.
Rovaniemellä moni ihminen vuokraa asuntoa turisteille. Joulukuussa rovaniemeläiset tienasivat lähes 22 miljoonaa euroa vuokrarahoja turisteilta.
Tiina Ylikangas vuokraa asuntoa turisteille Rovaniemellä:
– Rakastan matkustamista ja teen tätä siksi, että pystyn sitten itse matkustamaan. Mulla on varattuna Jamaikan matka. Toinen on turisteilta saatu palaute ja heidän tapaaminen, mä tykkään siitä.
Eero Hirvoselle pronssia
Nyt urheilua.
Eero Hirvonen oli 3. olympialaisten yhdistetyn normaalimäen kisassa. Hirvosen mitali on Suomelle näiden olympiakisojen 1. Ilkka Herola oli samassa yhdistetyn kisassa 5.
Miesten jääkiekossa Suomen turnaus alkoi huonosti. Suomi hävisi Slovakialle 4-1. Suomi pelaa seuraavaksi Ruotsia vastaan. Peli on perjantaina.
Taitoluistelun jäätanssissa Suomen pari Juulia Turkkila ja Matthias Versluis oli sijalla 12.
Ampumahiihdossa Suvi Minkkinen oli normaalimatkan kilpailussa 20.
Sää
Vielä sääennuste.
Huomenna perjantaina lähes koko maassa paistaa aurinko. Pohjoisessa ja etelärannikolla voi paikoin olla pilvistä. Sää kylmenee loppuviikolla myös etelässä.