Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 8.2.2026
Ukraina. Puoluekannatus. PÀÀministeri Orpo. Olympialaiset.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Ukraina
Avaa kuvien katselu
Kuva: Reuters
Ensin uutinen Ukrainasta.
Ukraina, VenÀjÀ ja USA neuvottelivat tÀllÀ viikolla Ukrainan sodan lopettamisesta. Neuvottelut olivat Abu Dhabissa.
Neuvotteluissa ei saatu suuria tuloksia. Neuvotteluissa sovittiin, ettÀ Ukraina ja VenÀjÀ vaihtavat vankeja. Vankeja vaihdetaan yli 300.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi, ettÀ USA haluaa Ukrainan sodan loppuvan ennen kesÀÀ.
VenÀjÀ jatkoi tÀllÀ viikolla monena yönÀ ilmaiskuja Ukrainan voimalaitoksiin. Kiovassa monet ihmiset joutuivat olemaan yöllÀ metrotunneleissa.
Puoluekannatus
Avaa kuvien katselu
Kuva: eduskunta, Petteri Sopanen / Yle ja Silja Viitala / Yle, grafiikka: Nanna SÀrkkÀ / Yle
Seuraavan uutisen aihe on puolueiden kannatus.
Suomen suosituin puolue on edelleen SDP. Ylen kysely kertoo, ettÀ SDP:tÀ kannattaa 25 prosenttia suomalaisista. SDP:n kannatus on noussut.
Sijalla 2 kyselyssÀ on edelleen kokoomus. Kokoomus on pÀÀministeri Petteri Orpon puolue.
Kolmanneksi suosituin puolue on nyt keskusta. Keskusta ohitti kyselyssÀ perusssuomalaiset, joka on nyt sijalla 4.
PÀÀministeri Petteri Orpo
Avaa kuvien katselu
Kuva: Grigory Vorobyev / Yle
Nyt uutinen pÀÀministeri Petteri Orposta.
PÀÀministeri Petteri Orpo haluaa jatkaa kokoomuksen puheenjohtajana. Orpo kertoi asiasta kokoomuksen puheenjohtajapÀivillÀ HelsingissÀ.
Orpo on ollut kokoomuksen puheenjohtaja vuodesta 2016 lÀhtien.
PÀÀministeri Petteri Orpo sanoi, ettÀ Suomen työllisyys ja talous eivÀt ole kasvaneet hyvin.
Suomalaiset olympialaisissa
Avaa kuvien katselu
Kuva: Mika KylmÀniemi / All Over Press
Lopuksi uutinen olympialaisista.
Talviolympialaisissa Italiassa on kilpaillut jo useita suomalaisia urheilijoita.
Kerttu Niskanen oli 5. naisten hiihdon yhdistelmÀkilpailussa. Kisan voitti ruotsalainen Frida Karlsson.
Miesten yhdistelmÀkilpailussa paras suomalainen oli Arsi Ruuskanen. HÀn oli kisassa sijalla 11. Norjalainen Johannes Hösflot KlÀbo voitti olympiakultaa.
Ampumahiihdon sekaviestissÀ Suomi oli 6. Kilpailun voitti Ranskan joukkue.
Naisten jÀÀkiekossa Suomi hÀvisi USA:lle. USA voitti pelin 5-0.
Anni KÀrÀvÀ oli mÀenlaskun slopestyle-kilpailun karsinnassa 6. KÀrÀvÀ pÀÀsee mukaan loppukilpailuun, joka on maanantaina.
TÀssÀ oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas ensi viikolla.