Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 7.2.2026
Talviolympialaiset Italiassa.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Talviolympialaiset alkoivat tällä viikolla Italiassa. Kisat järjestetään Milanossa ja Cortina d’Ampezzossa sekä muilla paikkakunnilla. Suomen tavoite olympialaisissa on 6 mitalia.
Kerromme nyt lisää talviolympialaisista.
Milano-Cortinan talviolympialaiset
Avaa kuvien katselu
Kuva: BARTLOMIEJ ZBORWOSKI / EPA
Talviolympialaiset ovat alkaneet Italiassa. Olympialaiset kestävät yli 2 viikkoa. Talviolympialaisissa on yhteensä 116 kilpailua. Eri urheilulajeja on 16. Talviolympialaisissa kilpaillaan esimerkiksi jääkiekossa, hiihdossa, luistelussa ja kelkkailussa.
Kisoissa on mukana 92 maata.
Suomen joukkue
Avaa kuvien katselu
Kuva: Lehtikuva
Talviolympialaisissa kilpailee yhteensä yli 100 suomalaista urheilijaa, joista lähes 50 pelaa jääkiekkoa.
Suomen tavoite kisoissa on 6 mitalia. Monella suomalaisella urheilijalla on mahdollisuus saada mitali, eli sijoittua 3. parhaan joukkoon.
Suvi Minkkinen tavoittelee hyviä sijoituksia ampumahiihdossa. Minkkinen on menestynyt hyvin monessa tämän talven kilpailussa. Olympialaisissa Minkkisen 1. kilpailu on keskiviikkona.
Hiihdossa esimerkiksi Iivo Niskasella on mahdollisuuksia mitaliin. Niskanen on voittanut aikaisemmin 3 olympiakultaa.
Anni Kärävä tavoittelee mitalia freestyle-mäenlaskussa, Ilkka Herola yhdistetyssä ja Eduard Hallberg on noussut maailman huipulle pujottelussa.
Jääkiekossa sekä Suomen miehet että naiset tavoittelevat mitalia.
Jääkiekossa parhaat pelaajat mukana
Avaa kuvien katselu
Kuva: Icon Sportswire / Getty Images
Olympialaisten miesten jääkiekossa pelaavat pitkästä aikaa myös NHL-pelaajat. Edellisen kerran Pohjois-Amerikan NHL-sarjan pelaajat olivat mukana olympialaisissa 12 vuotta sitten.
Suomen joukkueessa pelaavat esimerkiksi NHL-tähdet Sebastian Aho, Mikko Rantanen ja Miro Heiskanen. Suomen 1. peli on ensi keskiviikkona Slovakiaa vastaan. Suomi pelaa alkulohkossa myös Ruotsia ja Italiaa vastaan.
Suomi voitti 4. vuotta sitten jääkiekossa olympiakultaa. Silloin NHL-pelaajat eivät siis olleet mukana olympialaisissa.
Kertaus
Viikon uutinen selkosuomeksi kertoi talviolympialaisista, jotka alkoivat tällä viikolla Italiassa.
Olympialaiset kestävät yli 2 viikkoa ja kilpailuja on 16 lajissa. Suomen joukkueessa on yli 100 urheilijaa. Suomen tavoite on 6 mitalia.
Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!