Selkouutiset | perjantai 6.2.2026
Vanhusten kuntoutus. Lukion juhlat. Talviolympialaiset. Lauantain sää.
Vanhusten kuntoutus
Aluksi uutinen vanhusten kuntoutuksesta.
Sairaaloissa ja vuodeosastoilla tarvitaan lisää kuntoutusta vanhuksille. Näin sanovat asiantuntijat.
Hoitopaikassa ei aina uskota, että vanhus voi vielä kuntoutua.
Salolainen Kirsti Nordlund kaatui ja joutui pitkäksi ajaksi sairaalaan. Lääkäri sanoi, että Nordlund ei enää parane. Nordlund kuitenkin kuntoutui ja aikoo palata kotiin.
Sairaaloissa ja vuodeosastoilla tarvitaan lisää kuntoutusta vanhuksille.
Lukion juhlat
Sitten aiheena ovat nuorten juhlat.
Lukiolaiset juhlivat tällä viikolla.
Abiturientit eli koulun vanhimmat opiskelijat viettivät eilen penkkareita. Penkkaripäivään kuuluvat perinteiset kuorma-autoajelut ja naamiaisasut.
Penkkareista alkaa abiturienttien lukuloma ja valmistautuminen kevään ylioppilaskirjoituksiin.
Tänään vietetään puolestaan lukion vanhojenpäivää. Toisen vuoden opiskelijat pukeutuvat hienosti ja esittävät tansseja.
Lukiolaiset juhlivat tällä viikolla.
Talviolympialaiset
Lopuksi urheilua.
Talviolympialaisten avajaiset järjestetään illalla Italiassa.
Milano-Cortinan talviolympialaiset järjestetään Milanossa ja seitsemässä vuoristokylässä.
Ensimmäiset urheilulajit alkoivat jo ennen avajaisia.
Suomalainen lumilautailija Rene Rinnekangas osallistui eilen big airin karsintaan. Hän jäi sijalle 26 ja ei päässyt finaaliin.
Suomen joukkueessa on yhteensä 103 urheilijaa.
Talviolympialaisten avajaiset järjestetään illalla Italiassa.
Avajaisissa Suomen lippua kantavat jääkiekkoilija Mikko Lehtonen ja hiihtäjä Krista Pärmäkoski.
Lauantain sää
Vielä sääennuste.
Lauantaina sää on poutaista eli ei sada.
Pilvisyys vaihtelee. Aurinko voi paistaa päivän aikana.
Lämpötila vaihtelee -10 ja -15 asteen välillä.